یکشنبه , 25 آذر 1398

استراتژی‌های سه‌گانه اتاق تهران برای بهبود محیط کسب‌وکار بخش خصوصی

 دومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در دور نهم، به نوعی آغاز به کار رسمی نمایندگان پارلمان بخش خصوصی پایتخت بود؛ جلسه‌ای که دستور آن مشخص کردن کمیسیون‌های مشورتی برای کلید زدن کار کارشناسی در حوزه‌های مختلف اقتصاد تلقی می‌شود.

اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، پس از آن که در نخستین جلسه خود رئیس و اعضای هیات رئیسه را انتخاب کردند، در این نشست به بحث و بررسی در مورد تعداد کمیسیون‌های مشورتی و عناوین و موضوعات تحت پوشش آنها پرداختند تا در نهایت اتاق تهران دوره نهم خود را با 11 کمیسیون مشورتی ادامه دهد. تعداد کمیسیون‌های مشورتی در دوره گذشته 8 کمیسیون بود که این دوره با ایجاد 3 کمیسیون جدید، افزایش قابل توجهی در تعداد کمیسیون‌های مشورتی رخ داده است.

هم‌چنین در این نشست واحدهای مختلف اتاق تهران، گزارشی از عملکرد و وظایف خود به اعضای هیات نمایندگان ارائه دادند و از برنامه‌های پیش روی خود گفتند.

بنگاه‌ها اقتصادی فشار بیشتری متحمل می‌شوند

در آغاز این نشست، رئیس اتاق تهران به بررسی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش رو و همچنین اقداماتی که اتاق تهران و فعالان بخش خصوصی باید انجام دهند، پرداخت. مسعود خوانساری با اشاره به شاخص‌های اقتصادی در سال گذشته گفت: سال 97 را با همه فراز و نشیب‌هایش پشت سر گذاشتیم که سال سختی برای اقتصاد کشور بود. تورم نقطه‌به‌نقطه بر اساس آمارهای منتشرشده، به حدود 50 درصد رسید و پیش‌بینی‌ها و روند پیش روی اقتصاد حاکی از افزایش این نرخ است. هم‌چنین با توجه به این که در سال جاری فروش نفت کاهش پیدا خواهد کرد به طور قطع به درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه نخواهیم رسید. این در حالی است که بودجه انبساطی بسته‌ شده و سال 98 با کسری بودجه مواجه می‌شویم. نتیجه طبیعی این مساله استقراض از بانک مرکزی یا چاپ اوراق قرضه است که منجر به افزایش پایه پولی و تورم خواهد شد.

خوانساری در ادامه مباحث تحلیلی اقتصادی خود به مساله رشد اقتصادی کشور پرداخت و گفت: سال گذشته رشد اقتصادی حدود 5 تا 6 درصد منفی بود و در سال 98 هم رشد اقتصادی منفی خواهد بود. یعنی در پایان سال حجم اقتصاد کشور نسبت به سال 96 و 97 کوچک‌تر خواهد شد. مشخص است که فشار تحریم‌ها بر اقتصاد در ماه‌های آینده بیشتر می‌شود و پیش‌بینی این است که فشارهای بیشتری بر بخش خصوصی به‌ویژه در حوزه‌های تجارت خارجی و مبادلات بانکی وارد شود. علاوه بر این شاهد اثرات منفی کاهش منابع دولتی هم از محل فروش نفت و هم درآمدهای گمرکی و سایر درآمدهای دولت در ماه‌های آینده و فشار بر بخش خصوصی به‌خصوص در حوزه‌های  تولیدی و توزیعی خواهیم بود.

خوانساری افزود: افزایش فشار مالیاتی نکته مهمی است؛ در بودجه سال 98 درآمدهای مالیاتی افزایش پیداکرده است، در حالی که می‌دانیم درآمد بسیاری از بنگاه‌ها نسبت به سال 97 و 96 کاهش می‌یابد اما متأسفانه در بودجه، افزایش درآمدهای مالیاتی لحاظ شده است. هم‌چنین فشار تأمین اجتماعی حتماً در ماه‌های آینده روی فعالان بخش خصوصی و بنگاه‌ها برای کسب درآمد بیشتر، افزایش پیدا خواهد کرد. و در کنار همه پیش‌بینی می‌شود که  شاهد گسترش دخالت‌ها در قیمتگذاری‌ باشیم که با خود مسائل و تبعات دیگری مانند احتکار و کم‌فروشی را به دنبال دارد که خود چالش‌های دیگری است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: در سال 97 شاهد تعطیلی بسیاری از واحدها و بنگاه‌ها بودیم و پیش‌بینی این است که در سال 98 هم به دلیل تحریم‌ها و رکود تقاضا بنگاه‌های بیشتری رو به تعطیلی بروند. نتیجه‌گیری همه این بحث‌ها این خواهد بود که احتمالاً شاهد افزایش نارضایتی هم در کل جامعه و مردم و هم در حوزه فعالیت فعالان اقتصادی باشیم.

 تقدیر از سخنان رهبر انقلاب

رئیس اتاق تهران در ادامه از سخنان مقام معظم رهبری در جمع مسئولان کشور در ارتباط با مسائل اقتصادی تشکر کرد و گفت: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که همین ماه در 24 اردیبهشت با مسئولان نظام داشتند، بر مساله اقتصاد تاکید بسیاری داشتند و حل مسائل اقتصادی را اولویت اصلی کشور در شرایط فعلی عنوان کردند. من فکر می‌کنم بسیاری از مسائل و مطالبی که در سال‌های گذشته به آن‌ها اشاره‌ کرده‌ایم در سخنرانی و صحبت‌های ایشان کاملاً مورد توجه و عنایت قرارگرفته بود. توجه به اینکه معیشت مردم و حل چالش‌های اقتصادی کشور باید در اولویت قرار بگیرد مورد تأکید مقام معظم رهبری بود. ایشان اشاره به این داشتند که اقتصاد ایران ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوب و قوی دارد و باید تلاش شود که از بحث تحریم‌ها و مشکلاتی که پیش‌آمده عبور و تحریم‌ها را تبدیل به یک فرصت کنیم و خیلی از مشکلات ساختاری که در اقتصاد ایران وجود دارد را با اتکا به مردم، جوانان، بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی حل کنیم.

با روزهای سخت‌تری روبه‌رو هستیم

مسعود خوانساری در ادامه به وظایف اتاق تهران در شرایط کنونی اقتصادی اشاره کرد و گفت: هیات نمایندگان این دوره شرایط سخت‌تری را از دور قبل خواهد داشت و همه ما، به عنوان نمایندگان بخش خصوصی، با روزهای سخت‌تری روبه‌رو هستیم و باید تلاش بیشتری برای عبور از شرایط کنونی داشته باشیم. اتاق تهران باید در این شرایط مسئولیت بیشتری عهده‌دار شود و دولت هم باید قبول کند که هر چه بخش خصوصی بیشتر به حاشیه رانده شود ضرر آن به مردم، اقتصاد و خود دولت خواهد رسید. مهم‌ترین خواسته ما در شرایط کنونی که مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید کردند، اصلاح فضای کسب‌وکار است که باید در اولویت اول اتاق بازرگانی، دولت و سران قوا قرار گیرد. فکر می‌کنم اگر فضای کسب‌وکار بهبود پیدا کند می‌توانیم از بخش عمده‌ای از مشکلات کشور عبور کنیم.

او در ادامه گفت: دوره جدید هیات نمایندگان اتاق تهران را در شرایطی در دوره جدید آغاز کرده‌ایم که نمایندگان بارأی بسیار بالا و کم‌سابقه‌ای به اتاق راه پیدا کردند و این نشان‌دهنده اعتمادی است که تشکل‌ها، اعضای اتاق و صاحبان کسب‌وکار به منتخبان داشتند. همین مساله فرصت خوبی است که تلاش بیشتری کنیم تا از این ظرفیت ممکن استفاده کنیم تا پاسخگویی این اعتماد باشیم.

رئیس اتاق تهران گفت: دور هشتم را در اتاق تهران با اقدامات و نتایج خوبی به پایان رساندیم؛ کارهای خوبی را در دوره پسابرجام انجام دادیم و با کشورهای دیگر ارتباطات بسیار خوب برقرار کردیم که اگر بحث تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا رخ نمی‌داد قطعاً به موفقیت‌های زیادی دست پیدا می‌کردیم. در دوره هشتم تعداد اعضا از 14 هزار نفر به 18 هزار نفر رسید و همین فراگیرتر شدن اعضا نشان از مقبولیت عملکرد اتاق دارد. گسترش فعالیت‌های اتاق در حوزه حل مشکلات کسب‌وکار باعث شد یک رابطه و اعتماد دوطرفه بین اتاق تهران و فعالان بخش خصوصی ایجاد شود. اتاق خانه همه گروه‌های مختلف بخش خصوصی است؛ این چیزی است که هم ما به‌عنوان اعضا هیات نمایندگان باید قدر آن را بدانیم. در شرایط کنونی همه فعالان بخش خصوصی خود را عضو خانواده اتاق بدانند و با همدیگر تلاش کنیم تا مشکلات کنونی را حل کنیم.

سه استراتژی اتاق تهران در دوره نهم

مسعود خوانساری در ادامه به 3 استراتژی اصلی اتاق تهران در دوره نهم اشاره کرد و گفت: اولین استراتژی ما گسترش حضور و نقش‌آفرینی در تصمیم‌گیری‌های قوا و تسریع در ایجاد اجماع در حوزه‌های اقتصادی است. اگرچه بسیاری از مطالب و پیشنهادهای ما در چند سال گذشته از سوی دولت و مجموعه نظام مورد توجه قرار گرفت اما بیشتر به خاطر تصمیمات خلق‌الساعه، صدور بخشنامه‌های متعدد یا تصمیمات موردی که گرفته می‌شد، بیش از اینکه تصمیم سازی انجام دهیم به کارهای روزمره و واکنش به تصمیماتی که گرفته می‌شد، می‌پرداختیم. تصورم این است که اگر این دوره بتوانیم در تصمیم‌سازی‌ها موثر باشیم، اثرگذارتر عمل خواهیم کرد. با توجه به شرایط کشور و مشکلات موجود، تصور می‌کنم دولت هم ناگزیر است دست خود را بیش از گذشته به سمت بخش خصوصی دراز کند و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند.

او دومین استراتژی اتاق را در حوزه بین‌الملل دانست و گفت: در بخش بین‌الملل استراتژی ما تمرکز بر ارتباط با کشورهای همسایه که دارای مرزهای زمینی با آنها هستیم و کشورهایی است که آماده همکاری با ما در دوران تحریم هستند.

رئیس اتاق تهران سومین استراتژی پارلمان بخش خصوصی در دوره جدید را  نتیجه‌محور شدن فعالیت‌های داخلی اتاق اعلام کرد و گفت: باید بتوانیم یکپارچگی بین کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران، معاونت بررسی‌های اقتصادی و روابط عمومی ایجاد کنیم. این هفته کمیسیون‌های تخصصی اتاق تهران فعالیت  خود را آغاز می‌کنند. انتظار این است که روسا و اعضای کمیسیون‌ها حل مشکلات کسب‌وکارها را در اولویت کاری قرار دهند. قطعاً در کمیسیون‌ها موضوعات متنوعی مطرح خواهد شد اما باید تمرکز اصلی روی مسائلی باشد که در یک دوره کوتاه و میان‌مدت خروجی داشته باشد. کمیسیون‌ها از ظرفیت اتاق برای حل مشکلات، استفاده کنند. روسا و هیات رئیسه کمیسیون‌های اتاق باید به‌عنوان سخنگوی اتاق در آن زمینه تخصصی شناخته شوند. در انتخاب مساله و راهکارها کمیسیون‌ها باید با تشکل‌های مرتبط اجماع‌سازی کنند که درنهایت شاهد صدای واحد در بخش خصوصی باشیم. همچنین حضور فعال رسانه‌ها و شبکه‌سازی برای حل مسائل را حتماً باید کمیسیون‌ها و اعضا مورد توجه قرار دهند.

مسعود خوانساری در ادامه هدف‌گذاری نهایی اتاق در چهار سال آینده را این‌گونه بیان کرد: ما باید بتوانیم رتبه کسب‌وکار ایران را باوجود همه مشکلات و مسائلی که وجود دارد در چهار سال آینده ارتقا دهیم. اگر اتاق و قوای سه‌گانه دست‌به‌دست هم دهند می‌توان کارهای مهمی انجام دهیم، کما اینکه در دور قبل در خصوص رتبه ایران در رقابت‌پذیری توانستیم رتبه کشور را باوجود همه مشکلات ارتقا دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در در پایان سخنان خود گفت: همه ما باید تلاش کنیم تا همان‌طور که مقام معظم رهبری گفتند از فرصتی که به دلیل تحریم‌ها ایجادشده برای تمرکز بر ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده و موانع را برطرف کنیم. مشکلات در کشور زیاد است اما اصلاً نباید ناامید شویم. امیدوارم با ترکیبی که در هیات نمایندگان اتاق تهران شکل‌ گرفته است و کمیسیون‌های مشورتی بتوانیم دوره موفقی را پیش رو داشته باشیم.

به دولت راهکار ارائه دهیم

محسن مهرعلیزاده، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه کشور در شرایط بحرانی قرار دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه فشارهای آمریکا روز به روز سنگین‌تر ‌می‌شود، مجموعه اتاق تهران نقش مهمی در رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها ‌می‌تواند ایفا کند؛ به شرط آنکه برنامه‌محور باشد و به جای بیان صرف نقد، راه‌حل نیز ارائه کند.

او با اشاره به گزارش‌های ارائه شده مبنی بر افزایش تعداد اعضای اتاق به 18 هزار نفر گفت: این اعضا ‌می‌توانند به مستشارانی ارزنده برای اتاق تهران تبدیل شوند. اتاق تهران اگر بتواند رفع چند چالش اساسی نظیر پایان دادن به تخصیص ارز 4200 تومانی، اصلاح نظام یارانه‌ها و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط را پیگیری کند، قدم‌های موثری برداشته است. پرداخت این ارز، رانت بزرگی ایجاد کرده و اتاق تهران باید راه حل‌هایی برای استفاده از ارز محدودی که در اختیار دولت قرار دارد، ارائه کند؛ بنابراین توجه به این نکته ضروری است که دولت هیچ‌گاه از مشورت بخش خصوصی بی‌نیاز نبوده است.

 این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، منطقی کردن یارانه‌های نقدی را نیز به عنوان یکی دیگر از مسایل قابل پیگیری توسط اتاق تهران عنوان کرد و در ادامه از ضرورت بهره‌گیری کمیسیون‌های مشورتی اتاق از توان دانشگاه‌ها سخن گفت.

گرفتاری جدید صادرکنندگان با بخشنامه اخیر بانک مرکزی

محمد لاهوتی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، از هجمه‌ای که به گفته خود طی هفته‌های اخیر علیه صادرکنندگان با موضوع عدم بازگشت حجم عمده‌ای از ارز حاصل از صادرات به داخل کشور، انتقاد کرد و گفت: آمار غیرواقعی که چندی پیش از سوی یکی از مسوولان وزارت اقتصاد مبنی بر بازگشت محدود ارز صادراتی به داخل کشور، موجی از انتقادات جامعه را به سوی فعالان اقتصادی و صادرکنندگان کشور به همراه آورد. این درحالی است که در شرایط تحریمی این روزهای کشور که درآمدهای نفتی دولت به شدت کاهش یافته است، باید صادرکنندگان را به عنوان سربازان خط مقدم اقتصاد کشور، مورد تقدیر قرار داده و به شکلی شایسته از این قشر دفاع کرد.

وی با بیان اینکه رییس‌کل بانک مرکزی به تازگی آمار واقعی و درستی از میزان ارز بازگشتی حاصل از صادرات به داخل کشور را ارائه داده است که خط بطلانی بر هجمه‌های اخیر علیه صادرکنندگان بود، افزود: با این حال، بخشنامه روز گذشته بانک مرکزی یک بار دیگر موج نگرانی‌ها را در میان فعالان اقتصادی و صادرکنندگان ایجاد کرده است به طوری که بر اساس این بخشنامه، کانال‌هایی برای فرآیند بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور تعیین شده است که قطعاً به حجم گرفتاری‌ها و محدودیت‌های پیش روی کسب وکار صادرکنندگان اضافه خواهد کرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به جلسات کمیته ارزی اتاق ایران در خصوص مسائل ارزی کشور، افزود: راهکارهایی از سوی بخش خصوصی برای سامان‌دهی به شرایط کنونی تعیین و آماده ارائه به دولت است.

دخالت وزارت جهاد کشاورزی در کسب‌و‌کار بخش‌خصوصی

در ادامه این نشست محمد امیرزاده، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، تاکید کرد: اتاق لازم است با استفاده از ظرفیت‌های موجود در جهت رفع موانع تولید و همچنین تسهیل کار فعالان اقتصادی اقدام کند.

او افزود: تا چه زمانی باید شاهد باشیم که دولتمردان کمر به حذف بخش خصوصی می‌ببندند؟ ما نباید نظاره‌گر خاموش باشیم. هنگامی که از دولت انتقاد ‌می‌شود منظور کارکنان و افرادی که زحمت ‌می‌کشند، نیست. بلکه منظور نقد نگرش و همچنین اشخاص تصمیم‌گیرنده است. گاهی اوقات این نگرش‌ها و تصمیم‌ها خسارت ملی به بار ‌می‌آورد و باعث ضرر به جامعه و کارآفرینان می‌شود. یا بعضا دیده می‌شود یک مسئول هنگامی که مقامی گرفته است با استفاده از جایگاه اداری خود به طرح‌های غیراقتصادی در حوزه‌های جغرافیایی که زادگاه‌ یا حوزه نمایندگی اوست ‌می‌پردازد، که این خود آسیب اجتماعی و اقتصادی می‌رساند .

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به دخالت بیش از حد دولت در اجرای پروژه‌ها گفت: این امر باعث متورم شدن بدنه دولت و افزایش بی‌رویه حقوق‌بگیران با بازده و تاخیر در بهره‌برداری و گران تمام شدن آنها ‌می‌شود. برای مثال هر فاز پارس جنوبی ۴.۹ میلیارد سوددهی دارد که حتی تاخیر یک‌روزه در این پروژه‌ها خسارت ملی به بار ‌می‌آورد.

محمد امیرزاده با اشاره به برخی فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی که به نظر دخالت در حوزه تصدی‌گری بخش خصوصی است، گفت: این وزارتخانه اخیرا شرکتی تحت عنوان شهرک‌های شیلاتی و کشاورزی درست کرده که تنها در استان هرمزگان چندین هکتار زمین دریافت کرده است تا آماده کند و در اختیار مردم قرار دهد. آیا این فعالیت از دست خود مردم و بخش خصوصی برنمی‌آید؟ آیا این شرکت با هزینه کمتر و ارزان‌تر این کار را انجام می‌دهد؟ این سازوکار فسادانگیز است و در برابر توسعه متوازن و آزاد پرورش آبزیان مانع ایجاد می‌کند چون قدرت دولت در آن دخیل است.

او در انتهای سخنان خود به مساله تهدید مهاجران افغانستانی به اخراج از کشور واکنش داد و گفت: ما مسلمانیم و می‌گوییم اسلام دین برابری و برادری است. این گفتار را باید در عمل هم پیاده کنیم. متاسفانه با مهاجران افغانستانی ساکن ایران که سال‌هاست در کشور ما سخت‌ترین کارها و فعالیت‌ها را انجام می‌دهند، برخورد مناسب نداریم. زمانی به اخراج تهدیدشان می‌کنیم و اکنون برای تحصیل فرزندانشان از آنها درخواست شهریه دلاری داریم. این در حالی است که وجود نیروی کار ارزان و با بهره‌وری بالا، کمک به اقتصاد است و نه تهدید . مشکل اصلی ما عدم وجود فضای اشتغال برای افراد تحصیلکرده است و حضور این مهاجران زحمتکش و پرتلاش تهدیدی برای این مشاغل محسوب نمی‌شود.

ادعاها در مورد وزارت جهاد کشاورزی درست نیست

بعد از سخنان محمد امیرزاده و اشاره‌ای که به فعالیت‌های شرکت شهرک‌های کشاورزی داشت، عبدالمهدی بخشنده، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و معاون وزیر جهاد کشاورزی با رد گفته‌های وی، گفت: در وزارت جهاد کشاورزی، مجموعه‌ای به نام شرکت شهرک‌های کشاورزی وجود دارد که هیچ‌گونه کار تصدی‌گری را انجام نمی‌دهد و حتی یک واحد تولیدی نیز در اختیار ندارد. این شرکت تنها در جایی وارد فعالیت می‌شود که به هر دلیلی بخش خصوصی تمایلی به انجام کار ندارد.

تعیین کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران در دوره نهم

در ادامه این نشست، اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران بر سر تعیین کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران برای فعالیت در دوره نهم، به بحث و گفت‌و‌گو نشستند.

پیش از ورود اعضای هیات نمایندگان به این بحث، سیده‌فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق تهران، با قرائت آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان، تعداد کمیسیون‌های پیشنهادی این دوره که به دنبال نشست هم‌اندیشی اعضای هیات نمایندگان به دست آمده است را 12 کمیسیون اعلام کرد که پس از تبادل‌نظر اعضای هیات نمایندگان، دو کمیسیون ادغام و به این ترتیب، فهرست کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران در دوره نهم با یازده کمیسیون نهایی و به تصویب رسید.

«اقتصاد سلامت»، «انرژی و محیط زیست»، «بازار پول و سرمایه»، «تسهیل تجارت و توسعه صادرات»، «بهبود محیط کسب‌و‌کار و رفع موانع تولید»، «کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی»، «صنعت و معدن»، «حمل و نقل و لجستیک»، «اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات»، «گردشگری» و «حمایت قضایی و مبارزه با فساد»، 12 کمیسیون پیشنهادی اعضای هیات نمایندگان برای فعالیت در این دوره بود که در نهایت با ادغام دو کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات و ارتباطات، آغاز به کار 11 کمیسیون مورد تصویب قرار گرفت. برای دو کمیسیون ادغام شده نیز عنوان مناسب تعیین خواهد شد.

معرفی معاونت‌ها و واحدهای اجرایی اتاق تهران

در ادامه این نشست، معرفی معاونت‌ها و واحدهای اجرایی اتاق تهران به اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در دستور کار قرار گرفت. در این رابطه ابتدا بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران طی سخنانی، با بیان اینکه اتاق تهران واجد ساختار سازمانی با 120 نفر کادر و پرسنل است، تعداد معاونت‌های این اتاق را چهار و تعداد واحدهای مدیریتی را 10 قسمت عنوان کرد و یادآور شد که طی دوره هشتم هیات نمایندگان، مرکز داوری، مرکز آموزش و مدیریت بیمارستان بازرگانان به ساختار اتاق تهران افزوده شد.

توسعه کانال‌های اطلاع‌رسانی با ابزارهای نوین

مصطفی درویشی، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی اتاق تهران، آغازگر این بخش بود و با اشاره به اینکه حوزه تحت مدیریت او از دو بخش مرتبط و مجزا تشکیل شده است، توضیح داد: حوزه ریاست، وظایف و مسئولیت‌هایی چون برگزاری جلسات هفتگی هیات رئیسه، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دیدارها و ملاقات‌های رئیس و اعضای هیات رئیسه اعم از داخلی و خارجی، پاسخگویی به تماس‌ها و مراجعان اتاق و پیگیری مکاتبات مربوط به رئیس و هیات رئیسه و تنظیم صورتجلسات نشست‌ها را برعهده دارد.

او سپس به معرفی اقدامات حوزه روابط عمومی اتاق تهران پرداخت و گفت: حوزه روابط عمومی است که گستردگی زیادی دارد و از تولید محتوا برای سایت و کانال‌های مجازی اتاق گرفته تا ارائه خدمات متنوع ارتباطی، اطلاع‌رسانی و چاپ و نشر به تمامی واحدهای اتاق را در بر می‌گیرد.

درویشی با بیان اینکه روابط عمومی در اتاق تهران هیچ‌گاه صرفاً ابزار انعکاس یکسویه اقدامات و فعالیت‌های اتاق نبوده است، افزود: روابط عمومی اتاق تهران در جهت انتقال صحیح موضوعات فضای کسب‌وکار به سیاستگذار کوشیده و تلاش کرده فضای نقد سیاست‌های کلان کشور در حوزه بخش خصوصی را فراهم آورد و با بسترسازی برای توسعه دانش و بینش اقتصادی در ایجاد فهم بهتر از آثار مغفول مانده سیاست‌های اقتصادی هم برای سیاستگذار و هم برای فعال اقتصادی بکوشد.

او در ادامه به عملکرد روابط عمومی اتاق تهران در حوزه تولید محتوا اشاره کرد و گفت: پوشش تمامی نشست‌های اتاق از جمله نشست هیات نمایندگان، کمیسیون‌ها، همایش‌ها، دیدارها و ملاقات‌های هیات‌های خارجی، بازدیدها و … ، ایجاد فضای رسانه‌ای حول‌محور مطالبات بخش خصوصی از طریق گفت‌وگو با اعضای هیات نمایندگان و هماهنگی برای حضور آنها در رسانه‌ها، انتشار ماهنامه آینده‌نگر، ترجمه، تالیف و چاپ و انتشار کتاب‌های اقتصادی، ساخت کلیپ و موشن‌گرافی، تهیه بولتن خبری روزانه، ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی و تزریق مویرگی این تولیدات از طریق ابزارهای مختلف اطلاع‌رسانی از جمله فعالیت‌ها در این بخش بوده است.

او با اشاره به تولید و انتشار 6500 خبر و گزارش در سایت اصلی اتاق افزود: بر اساس آمار واحد انفورماتیک، تعداد بازدید روزانه از سایت اتاق بالغ بر 75 هزار کلیک است. همچنین براساس ارزیابی اخیر اتاق ایران از سایت‌های اتاق‌های سراسر کشور، سایت اتاق تهران رتبه اول را در بین تمام سایت‌های اتاق‌های بازرگانی به خود اختصاص داده است. همچنین به روزرسانی سایت انگلیسی و پورتال داخلی برای همکاران از دیگر فعالیت‌های روابط عمومی در بخش اطلاع‌رسانی است به زودی اپلیکیشن اتاق هم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

درویشی ادامه داد: کانال تلگرامی اتاق تهران هم با بیش از 10500 عضو، به عنوان مرجع مورد استفاده اصحاب رسانه و فعالان اقتصادی قرار دارد. علاوه بر این، روابط عمومی اتاق در آپارات، اینستاگرام و توئیتر هم دارای فعالیت است و برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای فعالیت هر چه بیشتر در فضای مجازی در سال جاری دارد.

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی اتاق تهران از انتشار منظم نشریه آینده‌نگر و ترجمه و انتشار 25 عنوان کتاب طی چهار سال گذشته، برای آشنایی فعالان اقتصادی با تازه‌ترین دستاوردهای علمی و ارتقای سطح آگاهی آنان توسط اتاق به عنوان دیگر فعالیت‌های این بخش یاد کرد و گفت: از دیگر فعالیت‌های مهم روابط عمومی می‌توان به مشارکت در انجام پروژه‌های نظرسنجی از فعالان اقتصادی در زمینه‌های مورد نظر اتاق در بازه‌های زمانی متفاوت و برگزاری نشست‌ها و رویدادهای مهم در اتاق اشاره کرد که برگزاری سه دوره نشست سالانه امین‌الضرب و برگزاری جشنواره فرهنگی امین‌الضرب برای شناسایی تولیدات مطبوعاتی حرفه‌ای مبتنی بر اهداف و مطالبات اتاق بازرگانی و بخش خصوصی و تقدیر از روزنامه‌نگاران و نویسندگان برتر مطبوعات از این جمله است.

مصطفی درویشی در ادامه سخنان خود به برنامه‌های پیش روی روابط عمومی در دوره جدید نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر تلاش برای ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های جاری، افزایش فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و تولید محتوا در فضای مجازی و حساب‌های کاربری اتاق و گسترش ارتباط با تشکل‌ها را مورد پیگیری قرار خواهیم داد و برای اولین بار در سال جاری با هماهنگی واحد امور تشکل‌ها، جشنواره انتخاب روابط عمومی نمونه تشکل‌های اقتصادی را هم برگزار خواهیم کرد. مشارکت در برگزاری جشنواره ملی سینما حقیقت و راه‌اندازی بخش ویژه تولید آثار مربوط به حوزه کارآفرینی توسط مستندسازان مطرح کشور از دیگر اقدامات آتی روابط عمومی است. همچنین در نظر داریم نسبت به راه‌اندازی و تجهیز استودیوی داخلی اتاق تهران برای تولید محتوا متناسب با فضای امروز جامعه مانند پادکست، مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای کوتاه ویدئویی و تهیه مستندها و فیلم‌های کوتاه اقدام کنیم.

عارضه‌یابی محیط کسب و کار از طریق بازوهای مشورتی

 در ادامه این جلسه، مریم فدایی، معاون امور کمیسیون‌ها و هیات نمایندگان اتاق تهران نیز طی گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد این واحد سخن گفت. فدایی مواردی همچون «تلاش برای ارتقاء جایگاه کمیسیون‌ها در نظام تصمیم‌سازی کشور»، «ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه تعاملات کمیسیون‌ها با نهادها و سازمان‏های متناظر و ایجاد سازوکار شناسایی مسائل و عارضه‌یابی محیط کسب و کار»، «ایجاد سازوکار هم‌افزایی و ارتقای سطح هماهنگی میان کمیسیون‌ها به جهت استفاده بهینه از منابع و تاثیرگذاری بیشتر»، «تلاش در راستای تقویت ظرفیت کارشناسی کمیسیون‌ها» و «برگزاری جلسات منظم کمیسیون‌ها و هیات نمایندگان» را به عنوان بخشی از وظایف این معاونت برشمرد و گفت:  برگزاری جمعاً 500 جلسه رسمی کمیسیون‌های تخصصی و کارگروه‌های مربوطه، برگزاری 35 جلسه ستاد ویژه اقتصادی، ارائه 155 گزارش کارشناسی تهیه شده در راستای مباحث تخصصی مطرح شده در کمیسیون‌ها، اخذ مجوز و برگزاری 2 دوره فرآیند رسیدگی و انتخاب صادرکننده نمونه استان تهران و ارسال 160 نامه رسمی به مقام معظم رهبری، قوه قضائیه، قوه مجریه، قوه مقننه و وزرا و معاونان ذی‏ربط در جهت انعکاس مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی از اقدامات این واحد در چهار سال گذشته بوده است.

 او همچنین تدوین شیوه‌نامه اداره جلسات هیات نمایندگان اتاق تهران، برگزاری 48 نشست رسمی هیات نمایندگان، طرح مسائل و نکات مهم اقتصادی روز در جلسات هیأت نمایندگان از جانب بخش خصوصی و انعکاس در رسانه‌ها، تعامل با دولت در حوزه‌هاي مرتبط با كسب وكار، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق و سازمان‌های مسئول و برگزاری 5 تور تولید ملی به صورت فصلی در جهت معرفی توانمندی‌ها و الگوگیری از کسب و کارهای موفق، به منظور ایجاد انگیزه در فعالان اقتصادی در شرایط فعلی اقتصاد کشور را بخش دیگری از فعالیت‌های معاونت امور کمیسیون‌ها در حوزه هیات نمایندگان عنوان کرد.

تسهیل‌کننده فضای کسب‌وکار برای بنگاه‌های بخش خصوصی

هومن حاجی‌پور، معاون کسب وکار اتاق تهران نیز طی سخنانی، این معاونت را دارای واحدهای مدیریتی تامین اجتماعی، مالیاتی و کسب‌و‌کارهای نوین عنوان کرد و راهبری واحد مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) اتاق تهران و نظارت بر عملکرد نمایندگان اتاق تهران در هیات‌های تشخیص و بدوی را از دیگر وظایف این معاونت دانست.

حاجی‌پور با اشاره به بخش‌های مختلف این معاونت از جمله واحد امور بیمه و تامین اجتماعی، واحد امور مالیاتی و واحد کسب‌وکارهای نوین، تاکید کرد که این معاونت یک واحد در صف و ارائه‌دهنده خدمات تسهیل‌کننده به فعالان اقتصادی در فضای کسب‌وکار است و علاوه بر این عوامل مخل این فضا را شناسایی کرده و با رایزنی و تعامل با نهادهای و سازمان‌های مسوول در پی رفع این موانع است.

او هم‌چنین اشاره‌ای به کمک کارشناسان این معاونت در بررسی و پیگیری مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی فعالان بخش خصوصی داشت که کمک شایانی به حل و فصل پرونده‌های بنگاه‌های بخش خصوصی داشته است.

تقویت پشتوانه کارشناسی اتاق

مریم خزاعی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه این معاونت در ابتدای دوره هشتم هیات نمایندگان ایجاد شده است، گفت: این معاونت از دو بخش پژوهش‌ها و مطالعات اقتصادی و گردآوری و تحلیل آمارهای اقتصادی تشکیل شده و هدف از ایجاد چنین معاونتی در اتاق تهران، تقویت پشتوانه کارشناسی اتاق در مجامع سیاستگذاری بوده است.

خزاعی افزود: این هدف از طریق، انجام مطالعه و پژوهش در زمینه موضوعات اقتصادی و همچنین تهیه گزارش‌ها و مطالب اقتصادی با هدف اطلاع رسانی و آگاهی فعالان بخش خصوصی از آخرین تحولات ایران و جهان در حوزه اقتصادی دنبال ‌می‌شود.

او در ادامه، انجام مطالعه و پژوهش از طریق برون‌سپاری، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در زمینه‌های مرتبط با فعالیت اتاق و نیاز کسب و کار‌ها و نیز انتشار نتایج پژوهش‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق را از دیگر فعالیت‌های معاونت بررسی‌های اقتصادی برشمرد و گفت: تاکنون حدود 700 گزارش و مطلب اقتصادی و سایت اتاق بارگذاری شده است. هم‌چنین این معاونت ظرفیت‌های صادراتی 12 کشور را مورد بررسی قرار داده و نتایج این بررسی‌ها را با فعالان اقتصادی در میان گذاشته است. این معاونت همچنین نسبت به بررسی طرح‌ها و لوایح اقدام ‌می‌کند و در عین حال در تهیه بیانیه‌های اقتصادی مشارکت دارد.

توسعه کانال‌های ارتباطی با همسایگان

حسام‌الدین حلاج، سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق تهران نیز بررسی و توسعه راهکارهای بخش خصوصی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای هدف را از جمله ماموریت‌های این معاونت اعلام کرد و گفت: در دوره نهم هیات نمایندگان، 9 کشور همسایه شامل عراق، افغانستان، ترکیه، روسیه، قطر، عمان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان به علاوه کشورهای هند، سوریه و چین به عنوان کشورهای هدف اولویت‌دار تعیین شده است.

وی همچنین، بررسی توسعه تجارت با سایر کشورهای از طریق ساز و کار تهاتر و راه‌اندازی میز مشترک با کشورهای هدف اولویت‌دار تجارت در شرایط تحریم را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این معاونت در دوره نهم عنوان کرد.

تلاش برای افزایش عضو و ارتقای اثرگذاری اتاق

در ادامه این نشست، اعظم رضایی مدیر واحد عضویت کارت بازرگانی و گواهی مبدا با ارائه گزارشی به معرفی مختصر این واحد پرداخت. او با توضیح ساختار سازمانی این واحد در مورد مسئولیت این واحد گفت: تهیه برنامه‌های مدون در جهت جذب عضو (افزایش حوزه فراگیری عضویت) و معرفی و اطلاع‌رسانی خدمات اتاق به تشکل‌ها و افزایش تعداد اعضا و تسهیل و بهبود فرایند‌ها در امور مربوط به اعضا از جمله مسئولیت‌های این واحد است که در این راستا وظیفه تمدید و صدور کارت بازرگانی و عضویت، صدور گاهی مبدا الکترونیکی و گواهی اسناد وصول درآمدهای اتاق (تسویه سه در هزار ) خدمات در سامانه CRM در حال انجام است.

راه‌اندازی خانه تشکل‌ها

غلامرضا ملکی مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران نیز با بیان اینکه این واحد در دی ماه سال 95 در اتاق تهران با هدف توانمندسازی تشکل‌ها راه اندازی شد، ساماندهی ارتباط میان تشکل‌ها و بهبود همکاری متقابل با اتاق تهران، اعمال حمایت‌های مالی هدفمند و استفاده از توان تشکل‌ها به عنوان بازوی مشورتی و اجرایی اتاق را از جمله ماموریت‌های این بخش عنوان کرد.

ملکی عنوان کرد که تاکنون 20 تشکل استانی در اتاق تهران به ثبت رسیده و یکی از مهمترین اقدامات اتاق تهران در خدمت‌رسانی به تشکل‌ها و کمک به تقویت آنها را ایجاد ساختمانی با عنوان خانه‌ تشکل‌ها دانست که هم‌اکنون در اختیار تشکل‌های بخش خصوصی قرار گرفته است.

راه‌اندازی اپلیکیشن اتاق تهران

علی احمدی سرپرست واحد فناوری اطلاعات اتاق تهران نیز با شرح ماموریت‌های این واحد، طراحی و راه‌اندازی سامانه جامع پرتال سازمانی، کاهش فرآیندهای پرتکرار و زمان‌بر در سامانه‌های اتوماسیون و صدور و تمدید کارت بازرگانی را از ماموریت‌های این واحد در سال جاری عنوان کرد.

احمدی با اشاره به وظایف سنگین این واحد در امور پشتیبانی نرم‌افزاری و تسهیل مسیر ارائه خدمات به اعضا، توسعه و عملیاتی‌سازی اپلیکیشن موبایل اتاق تهران را از جمله برنامه‌های مهم این واحد در سال جاری اعلام کرد.

تربیت مدرس طبق استانداردهای موسسهWIFI

 در ادامه این جلسه، ناصر عندلیب، معاون آموزش اتاق تهران نیز پشت تریبون ایستاد و از فعالیت‌های مجموعه تحت مدیریت خود گفت. او در ابتدا به تاسیس موسسه آموزش و توسعه منابع انسانی اتاق تهران تحت عنوان آیتک با مجوز سازمان فنی و حرفه‌ای از ابتدای سال 1397 اشاره کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم این موسسه، یک الگوی مناسب در میان الگو‌های مشابه خود باشد. یک الگوی عملی در حوزه آموزش‌های مهارتی و کاربردی مطابق با استانداردهای بین‌المللی.

 عندلیب، در ادامه، از راه‌اندازی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای امین‌الضرب نیز سخن گفت و ادامه داد: تامین و آموزش اساتید و مربیات تحت استانداردهای موسسه WIFI اتریش انجام گرفته است. به طوری که 80 مدرس و مربی برای تدریس مطابق با استانداردهای این موسسه آموزش یافته‌اند.

 معاون آموزش اتاق تهران سپس به برخی دوره‌های آموزشی برگزار شده توسط این بخش نظیر دوره‌های MBA با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و گفت که ایجاد یک مدرسه کسب وکار(business School)  در دستور کار اتاق بازرگانی تهران قرار دارد.

 

خدمات بیمارستان بازرگانان ارتقا پیدا ‌می‌کند

در انتهای این نشست نیز ناصر ایروانی‌منش، رییس بیمارستان بازرگانان توضیحاتی درباره عملکرد این بیمارستان ارائه کرد. او با اشاره به پیشینه این بیمارستان که تاسیس آن در سال 1325 به تصویب اتاق تجارت تهران رسیده است و نیز فراز و نشیب‌هایی که مدیریت این بیمارستان طی دهه‌های گذشته طی کرده گفت: در سال 1395، اداره این بیمارستان به اتاق تهران بازگشت و اتاق از این تاریخ نقش بسزایی در توسعه این بیمارستان داشته است. اکنون این بیمارستان رتبه یک اعتباربخشی را کسب کرده و همچنین حائز رتبه یک در حوزه زنان و زایمان شده است.

 او با بیان اینکه قطعا این بیمارستان به دوران درخشان خود بازخواهد گشت، ادامه داد: اتاق تهران قصد دارد خدمات این بیمارستان را ارتقا ببخشد و در پی توسعه بخش‌های جراحی قلب، آنژیوگرافی، شیمی‌درمانی، سی‌سی‌یو، آی‌سی‌یو و ان‌آی‌سی‌یو است تا این مرکز به عنوان یک مرکز خدماتی در حوزه درمان و سلامت در قلب تهران به مردم خدمت کند.

گزارش تصویری

...

تمرکز بخش خصوصی بر فرصت‌های تجاری ارمنستان و اتحادیه اوراسیا

اتاق بازرگانی تهران همایش بررسی راه‌های گسترش مناسبات ایران و ارمنستان را در حالی برگزار …