جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، نمایندگان تشکلهای اقتصادی و فعالان بخش خصوصی با هماهنگی دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران از بندر خشک آپرین در اسلامشهر بازدید کردند.
این بازدید در راستای اجرای مصوبه یکصد و یازدهمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران برگزار شد و طی آن فعالان اقتصادی از فعالیتهای این مجموعه و زیرساختهای گسترده لجستیکی این منطقه که از آن بهعنوان دروازه جدید ترانزیت آسیای مرکزی یاد میشود، بازدید کردند.
قائممقام دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران در جریان این بازدید با تأکید بر موقعیت ویژه بندر خشک آپرین اظهار کرد: این بندر به دلیل اتصال مستقیم ریلی به تمامی خطوط اصلی کشور و دسترسی آسان به بزرگراهها و مراکز صنعتی، از جایگاه استراتژیک برخوردار است. وی هدف از برگزاری این بازدید را آشنایی فعالان اقتصادی با ظرفیتهای تجاری و فرصتهای سرمایهگذاری این بندر عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، هومن حاجیپور توضیح داد: بندر خشک آپرین یک پایانه لجستیکی چندوجهی تحت نظارت گمرک است که بهطور استراتژیک در نقطه تلاقی شبکه ریلی ایران قرار دارد.
همچنین امیر جهانی، رئیس هیاتمدیره بندر خشک آپرین، با اشاره به آغاز فعالیت این بندر طی دو ماه و نیم گذشته گفت: در سال ۲۰۱۶ گروهی از سرمایهگذاران خارجی موفق به دریافت امتیاز توسعه و بهرهبرداری از ۳۵ هکتار زمین برای احداث بندر خشک آپرین شدند.
به گفته او، بندر خشک آپرین ارتباط مستقیم با چندین کریدور بینالمللی مهم از جمله کریدور شمال-جنوب، جاده ابریشم جنوبی، کریدور حملونقل اروپا-قفقاز-آسیا و کریدورهای سازمان همکاری اقتصادی اکو دارد. جهانی افزود: بهرهبرداری از زیرساختهای عملیاتی فاز اول این بندر امکان حمل محمولههای کانتینری ۴۰ فوت از شیآن چین به بندر آپرین را تقریباً ظرف ۱۴ تا ۲۰ روز فراهم میکند.
وی توضیح داد که زیرساختهای عملیاتی فاز اول شامل محدوده انحصاری گمرکی ۲۲ هکتاری، ظرفیت ورودی سالانه ۲۰۰ هزار TEU، سه مسیر ریلی اختصاصی، انبار خشک به مساحت ۱۸۰۰ مترمربع، سردخانهای به مساحت ۲۶۰۰ مترمربع با ظرفیت ۳ هزار تن و دمای مثبت ۴ تا منفی ۲۵ درجه سانتیگراد، امکان اتصال ۱۲۰ TEU کانتینر یخچالدار، ظرفیت انبارش کانتینرهای پر و خالی و ساختمان گمرک و اداری است.
جهانی با بیان اینکه منطقه لجستیکی آپرین ۷۰۰ هکتار وسعت دارد که ۲۰۰ هکتار آن به خطوط ریلی و ۵۰۰ هکتار به مرکز لجستیکی اختصاص یافته، افزود: این نخستین سرمایهگذاری واقعی بخش خصوصی است که سرمایهگذارانی از کشورهایی مانند سوئیس و امارات نیز در آن مشارکت داشتهاند. همچنین ۵۰ هکتار زون گمرکی با فنسکشی ایجاد شده که در فاز اول، ۲۲ هکتار آن به بهرهبرداری رسیده است. در این بخش هفت خط ریلی برای بارگیری کانتینر پیشبینی شده که بخشی از آنها هماکنون در خدمت صادرات به تاجیکستان قرار دارد.
رئیس هیاتمدیره بندر خشک آپرین اعلام کرد که تاکنون حدود ۳۰ هزار تن بار صادراتی از این بندر ارسال شده و نزدیک به یک هزار واگن وارداتی از چین و سایر مبادی به این منطقه وارد شده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، امیر جهانی با تأکید بر هدف سرمایهگذاران برای تبدیل آپرین به یک بندر نسل چهارم و پنجم، توضیح داد: بندر خشک آپرین از پشتیبانی کامل بندرعباس برخوردار است و در حال رایزنی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هستیم تا امکان صدور بارنامه سراسری و درج آپرین بهعنوان مقصد در اسناد حمل فراهم شود. هدف ما کاهش حداکثری تشریفات گمرکی ترانزیت در بندرعباس است.
وی افزود: در شرایطی که انباشت کالا در بنادر اصلی کشور به بحران جدی تبدیل شده، بندر خشک آپرین میتواند راهکاری مؤثر برای مدیریت بهینه بار و تسریع در ترخیص کالاها باشد.
جهانی همچنین با بیان اینکه سرمایهگذاری این مجموعه با مشارکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران انجام شده، اعلام کرد که فاز دوم توسعه این بندر طی پنج سال آینده اجرا خواهد شد و پیشبرد آن به سرمایهگذاری حدود ۵۰۰ میلیون دلاری نیاز دارد.
جهانی در خطاب به سرمایهگذاران اعلام کرد که بندر خشک آپرین هیچ انحصاری برای سرمایهگذاری قائل نیست و همه متقاضیان میتوانند با دسترسی به اطلاعات، طرحها و آمارهای عملیاتی در پروژههای انباری و لجستیکی مشارکت کنند. او تأکید کرد که این منطقه ظرفیت بالایی برای پاسخگویی به نیازهای کلانشهر تهران دارد.
وی همچنین از توافق اخیر با شهرداری برای بهبود مسیرهای دسترسی خبر داد و گفت: یک هکتار از زمین آپرین در اختیار شهرداری قرار گرفته تا ادامه بزرگراه و بهبود زیرساختهای جادهای منطقه امکانپذیر شود. علاوه بر این، نزدیکی پایانه نسیمشهر، اتوبان ساوه و آزادراه آزادگان به بندر خشک آپرین، این منطقه را از نظر اقتصادی و جغرافیایی در موقعیت ویژهای قرار داده است.
پس از این توضیحات، نمایندگان بخش خصوصی از بخشهای مختلف و زیرساختهای این بندر بازدید کردند.
برای مشاهده گزارش تصویری کلیک کنید.
همچنین بخوانید:
بهرهوری در سال اول دولت چهاردهم: هنوز فاصله قابلتوجهی با تحقق یک «دولت بهرهور» وجود دارد
