تورم و بهره بانکی؛ دو چالش پیش روی سرمایه گذاری داخلی

اشتراک‌گذاری:

نوشته‌های اخیر

رئیس کمیسیون خصوصی سازی اتاق بازرگانی ایران گفت: نرخ بهره بانکی، مشکلات اخذ مجوزها و تغییرات قوانین واردات و صادرات در کنار نرخ تورم اجازه سرمایه گذاری بلندمدت را به فعالان اقتصادی نمی دهد.

برنامه “گفت و گوی اقتصادی” با موضوع جذب سرمایه در صنعت و توسعه خصوصی سازی با حضور دکتر حسن فروزان فرد رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

فروزان فرد در برنامه “گفت و گوی اقتصادی” رادیو گفت و گو با بیان اینکه سرمایه گذاری تابعی از برداشت فعالان اقتصادی از آینده پیش روست گفت: علاوه براین، نرخ تورم، نرخ بهره و تغییرات نرخ ارزی نیز در روند سرمایه گذاری موثر است.

رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به وظایف مجموعه حاکمیت و دولت در این راستا بیان داشت: دولت در قالب طرح ریزی چشم اندازهای بلند مدت و قوانین توسعه پنج ساله و بودجه ها باید مسیر پیش روی اقتصاد را به اندازه کافی روشن می کرد. علاوه براین متغیرهای کلان اقتصادی نیز باید به گونه ای مدیریت می شد که حضور سرمایه در فعالیت های تولیدی توجیه پذیر و منطقی باشند که مشکلات موجود نشانه اجرایی نشدن این مباحث است.

وی با انتقاد از عدم به روز رسانی به موقع برنامه ها و چشم اندازها متناسب با تغییرات فضای کسب و کار و شرایط داخلی و خارجی کشور گفت: در حال حاضر برخی از برنامه های کشور هیچ تناسبی با واقعیات امروز جامعه ندارند. لذا فعال اقتصادی هم نمی تواند بر اساس این چشم اندازها آینده روشنی را برای خود متصور باشد.

فروزان فرد همچنین یادآور شد: از ابتدا تاکنون، رئیس جمهوری در دوره دوم جهش غیرقابل قبول تورمی را تجربه کرده و کشور دچار تحول نابهنگام تورمی و تغییر نرخ ارزی شده که هر یک از این تحولات، انگیزه های مهمی را از سرمایه گذاران گرفته است.

رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: فعالان اقتصادی با هدف سودآوری و توسعه وارد فعالیت به ویژه در حوزه صنعت می شوند اما نرخ بهره بانکی، مشکلات اخذ مجوزها و تغییرات قوانین واردات و صادرات در کنار نرخ تورم اجازه سرمایه گذاری بلندمدت را به فعالان اقتصادی نمی دهد.

فروزان فرد افزود: امروز غیرقابل پیش بینی بودن المان های مهم اقتصادی زمینه را حتی برای یک برنامه ریزی ساده اقتصادی هم سخت کرده چه رسد به سرمایه گذاری هایی که تعهدات فراوانی به همراه دارد.

وی تغییر و تحولات جزئی و اقدامات کوتاه مدت را در توسعه سرمایه گذاری امری بیهوده و بی تأثیر دانست و تأکید کرد: اگر هماهنگی های لازم بین مجموعه دستگاه های حاکمیتی و نظام بانکی کشور در کوتاه مدت شکل بگیرد می توان از کاهش میزان تولید جلوگیری کرد.

این مقام مسئول با اشاره به تجارب ایران دهه ۴۰ در حوزه صنعت خاطرنشان کرد: دولت در دهه ۴۰ یک دولت ضعیف و غیرتوسعه و بلکه ثبات گرا بود با نرخ تورم زیر ۳ درصد و نرخ ارز و روابط عمومی بین الملل ثابت شرایط را برای سرمایه گذاری در بخش تولیدی و صنعتی فراهم کرد. در این دوره با وجود عدم محدودیت برای واردات و پایین بودن نرخ ارز اما ” ارج”، ” آزمایش”، ” پارس الکتریک” و “جنرال الکتریک” توسعه خوبی پیدا کردند.

رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران در پایان ابراز داشت: با وجود همه تلاش های انجام شده در دهه های اخیر اما منابع موجود در تولید خارج شده است. عده زیادی از فعالان اقتصادی منابع تولیدی خود را خارج کردند و زیر لوای فعالیت تولیدی فعالیت وارداتی انجام دادند چراکه تولید و صنعت همراه با صرفه اقتصادی نبودند.

http://radiogoftogoo.ir/NewsDetails/?m=175100&n=454315

مشابه این پست
Related

آیین پایانی سیزدهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد

مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری با همکاری...

دوازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران: از گزارشگران فساد حمایت نمی‌شود

در دوازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران،...