سایت رسمی حسن فروزان فردسایت رسمی حسن فروزان فردسایت رسمی حسن فروزان فرد
  • خانه
  • معرفی
  • رسانه تصویری
  • مستندات
    • تقدیرنامه ها
    • گواهینامه ها
    • حکم مسئولیت
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • گالری تصاویر
    • اتاق بازرگانی ایران
    • اتاق بازرگانی تهران
    • جلسات کمیسیون رقابت و خصوصی سازی
    • صنایع غذایی کامبیز
    • سمینارها و کنفرانس ها
  • مدیریت دانش
  • ارتباط با من
خواندن: حذف یارانه ها، اصلاح ساختار یا از سر اجبار؟
به اشتراک بگذارید
تغییر اندازه فونتآآ
تغییر اندازه فونتآآ
سایت رسمی حسن فروزان فردسایت رسمی حسن فروزان فرد
جستجو
  • خانه
  • معرفی
  • رسانه تصویری
  • مستندات
    • تقدیرنامه ها
    • گواهینامه ها
    • حکم مسئولیت
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • گالری تصاویر
    • اتاق بازرگانی ایران
    • اتاق بازرگانی تهران
    • جلسات کمیسیون رقابت و خصوصی سازی
    • صنایع غذایی کامبیز
    • سمینارها و کنفرانس ها
  • مدیریت دانش
  • ارتباط با من
سایت رسمی حسن فروزان فرد > بلاگ > رسانه > اخبار > حذف یارانه ها، اصلاح ساختار یا از سر اجبار؟
اخباریادداشت

حذف یارانه ها، اصلاح ساختار یا از سر اجبار؟

آخرین به روز رسانی: 1 دی 1403 1:41 ب.ظ
حسن فروزان فرد
به اشتراک بگذارید
6 دقیقه مطالعه
حذف یارانه ها، اصلاح ساختار یا از سر اجبار؟
حذف یارانه ها، اصلاح ساختار یا از سر اجبار؟
اشتراک گذاری

یکی از نمایندگان مجلس به‌تازگی اعلام کرده است که بر اساس اصل ۵۹ قانون اساسی و ماده ۳۶ قانون همه‌پرسی، تقاضای برگزاری رفراندوم به‌منظور حذف یارانه‌های آشکار و پنهان و پرداخت مستقیم به مردم را تهیه کرده است.

در تحلیل وضعیت کلی حاکم بر نظام یارانه‌ای، به نظر من در واقع شکل و فرمی که ما برای پرداخت یارانه‌ها انتخاب کردیم، هم فرم ساده‌انگارانه‌ای بود و هم بی‌توجهی به مفهوم عدالت را نشان داد.

متأسفانه بارهاوبارها در چند دهه اخیر وقتی شعار عدالت سر دادیم، در نهایت تنها به راهکارهای برابری تن داده‌ایم. به این دلیل که اجرای عدالت دشوار است. عدالت به معنای واقعی به این مفهوم است که چه چیز در کجا قرار بگیرد؛ بنابراین وقتی تعریف این باشد که هر چیزی باید در جای خودش قرار بگیرد، اجرایش دشوار می‌شود و بعد مجبور می‌شویم به برابری تن دهیم. در واقع برابری از جنش دیدگاه‌های سوسیالیستی و کمونیستی است درحالی‌که عدالت مفهوم مترقی است و توسعه را پشتیبانی کند.

از همان ابتدا هم من جز منتقدین شکل اجرای یارانه‌ها بودم. در قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود منابع عمومی کشور در مسیر توسعه کشور به کار گرفته شوند، اما در واقع به منابعی در اختیار عموم جامعه و تنها برای مصرف تبدیل شد. تعهدات دیگر هدفمندی یارانه‌ها هیچ‌وقت اجرا نشد و کمکی به تولید و صنعت و بازسازی آنها صورت نگرفت. بعد هم درگیر آن‌چنان تورم شدید و خانمان‌برانداز شدیم که آن مقداری که به‌عنوان کمک در اختیار مردم قرار می‌گرفت، بی‌تأثیر و ناچیز شد.

البته من مخالف توزیع کمک‌های عمومی دولتی در بین اقشار آسیب‌پذیر به‌ویژه در شرایط کنونی جامعه نیستم. در سطح بین‌المللی هم تحقیقات به روزی انجام شده و یادآوری می‌کند که بهترین روش برای کمک‌های معیشتی پرداخت مستقیم به افراد است. اما آنچه باید در این میان به آن توجه کرد شناسایی درست و پرداخت به مقدار مناسب است.

به اعتقاد من دولت‌ها با نگاه به صندوق رأی و باهدف حفظ اعتبار و جایگاه خود بین مردم در طول این مدت که یارانه‌های نقدی پرداخت شدند، همواره از سروسامان دادن به آن و پرداختند به جزئیات طفره رفتند. چرا که همیشه دسترسی‌شان به نفت باز بوده و ترجیح داده‌اند بدنامی قطع یا سازماندهی یارانه‌ها را برعهده نگیرند. از طرفی هم پایین آمدن سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، حاکمیت و دولت و مسئولان را از پرداختند به این موضوع ترسانده است. همچنین این احساس در فضای عمومی وجود دارد که اگر دولت دست به کاری می‌زند، به دلیل مشکلات خودش است نه برای بهترشدن شرایط رفاهی مردم. به همین دلیل هم الان باز به نظر می‌آید که مسئولان ازروی ناچاری به این کار روی آورده‌اند، نه از انتخاب حرفه‌ای. در واقع به نظر می‌رسد مسئولان به‌خاطر محدودیت بیشتر منابع در دست به فکر تحرکی در این زمینه افتاده‌اند. حتی اگر الان دسترسی به منابع ریالی حاصل از صادرات نفت فراهم بود، بعید بود که دولتی در شروع کار خودش به این موضوع توجه و مجلس هم آن را مطرح کند.

البته حتی با این شرایط هم ما این صحبت‌ها را به فال نیک می‌گیریم. اتفاقات خوب همیشه در شرایط سخت رخ می‌دهد. این دسترسی محدود به منابع نفتی ممکن است ما را به تصمیم‌گیری‌های مناسب و نظام بودجه‌ریزی درست برساند. حالا که این وضعیت به جامعه تحمیل شده و به دلیل تحریم‌های امریکا فشاری بر کشور وارد شده است ما می‌توانیم از آن برای نظام بودجه و زیرساخت‌های اقتصادی به‌درستی استفاده کنیم. من با هرگونه حرکتی که به سمت توزیع عادلانه منابع صادرات انرژی باشد، موافقم و این مسیر می‌تواند گامی به جلو باشد.

همچنین برخورد درست با مخالفان و موافقان و تبیین درست موضوع می‌تواند تعیین‌کننده باشد. باتوجه‌به وضعیت اقتصادی مردم و گروه عمده‌ای از مردم که معیشتشان دچار مشکل شده است، باید به‌گونه‌ای حرکت کرد که هدف تنها درآمدزایی و کم کردن فشار به دولت نباشد؛ بلکه اصلاح ساختار غلطی باشد که در دوره‌های قبلی به آن توجه نشده بود. همین‌الان هم مردم با این تورم لجام‌گسیخته احساس فقیر شدن دارند و فکر می‌کنند نظام بانکی و حاکمیت از مسیر تورم شرایطی را ایجاد کرده‌اند که آنها بیشتر درگیر فقر شوند.

از طرف دیگر هم اصل برگزاری رفراندوم اقدامی مترقی است و زمینه را برای گفت‌وشنود و اقناع و رسیدن به توافق جمعی ایجاد می‌کند. در ایران بعد از تصویب قانون اساسی تا به امروز، هیچ رفراندومی برگزار نشده است. در دوره‌های اخیر، برخی رئیس‌جمهورها چند باری برای پیشنهاد و یا تهدید از واژه رفراندوم استفاده کرده‌اند اما هیچ‌وقت جسارت و همراهی لازم برای برگزاری آن موجود نبوده است. حالا که مجلس و دولت و اجزای حاکمیت به‌شدت با هم هماهنگ هستند و در یک راستا قرار دارند می‌توان از ظرفیت رفراندوم استفاده کرد. به‌این‌ترتیب ترس از آن کمتر می‌شود و می‌توانیم استفاده بیشتری از این بستر کنیم و بخشی از سرمایه اجتماعی از در دست رفته را احیا کنیم.

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

عوامل موثر در حضور دائمی محصولات غذایی ایرانی در بازار قطر

پنجمین نشست ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران برگزار شد : اعلام برنامه‌های کمیته‌ها در دوره پساتحریم

صدای اقتصاد – میزگرد تخصصی

نخستین نشست ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران برگزار شد : خدمات اتاق تهران به بنگاه‌ها برای اهداف سرمایه‌گذاری

فروزان‌فرد: برنامه جدی برای حذف کارت بازرگانی

برچسب ها:برابریعدالتیارانه پنهانیارانه های نقدی
این مقاله را به اشتراک بگذارید
فیس بوک توییتر واتساپ واتساپ لینکدین تلگرام لینک را کپی کنید چاپ
مقاله قبلی شبکه کسب و کارهای خانوادگی ایران آغاز به کار کرد شبکه کسب و کارهای خانوادگی ایران آغاز به کار کرد
مقاله بعدی گزارش عملکردسال 1399- 1398 "کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد" اتاق تهران گزارش عملکردسال ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ “کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد” اتاق تهران

شبکه‌های اجتماعی

توییتردنبال کردن
اینستاگرامدنبال کردن
تلگرامدنبال کردن
لینکدیندنبال کردن

آخرین اخبار

اهمیت کسب‌وکارهای خانوادگی برای توسعه پایدار ایران
اهمیت کسب‌وکارهای خانوادگی برای توسعه پایدار ایران
12 آبان 1404
دکتر حسن فروزان‌فرد: کیفیت با تیترهای جذاب درست نمی‌شود
دکتر حسن فروزان‌فرد: کیفیت با تیترهای جذاب درست نمی‌شود
12 آبان 1404
شیوه‌های نوین تأمین مالی بنگاه‌ها
شیوه‌های نوین تأمین مالی بنگاه‌ها
12 آبان 1404
هم‌اندیشی برای پیشبرد اجرای مقررات فنی و اصلاح نظام صدور مجوزها
سومین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران برگزار شد
7 آبان 1404
برگزاری هفتمین هم‌نشینی خانوادگی انجمن ترویج کسب‌وکارهای خانوادگی
برگزاری هفتمین هم‌نشینی خانوادگی انجمن ترویج کسب‌وکارهای خانوادگی
7 آبان 1404
افزایش مشارکت شهروندان در تصمیم گیری های شهری ضروری است
افزایش مشارکت شهروندان در تصمیم گیری های شهری ضروری است
7 آبان 1404
حسن فروزان‌فرد
X-twitter Telegram Instagram Linkedin
برگه‌ها
  • خانه
  • اخبار
  • یادداشت‌ها
  • گواهینامه‌ها
  • مقالات علمی
  • گالری تصاویر
  • ارتباط با من
اخبار
اگر در سالهای پیش رو، سرمایه گذاری بنگاه های اقتصادی، به میزان مناسبی رشد نداشته باشد، با افت شدید بهره وری روبرو خواهیم شد
4 خرداد 1404
رهبران تجاری می گویند که ایران در صورت دستیابی به توافق هسته ای، «پتانسیل قابل توجهی» برای شرکت های خارجی دارد
6 اردیبهشت 1404
نشست تخصصی کارآفرینی و مشاوره مدیریت برگزار می‌شود
13 بهمن 1403
Certified Management Consultant
Certified Management Consultant

© ۱۴۰۳ | تمامی حقوق وبسایت محفوظ است. طراحی سایت: افرا استودیو