سایت رسمی حسن فروزان فردسایت رسمی حسن فروزان فردسایت رسمی حسن فروزان فرد
  • خانه
  • معرفی
  • رسانه تصویری
  • مستندات
    • تقدیرنامه ها
    • گواهینامه ها
    • حکم مسئولیت
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • گالری تصاویر
    • اتاق بازرگانی ایران
    • اتاق بازرگانی تهران
    • جلسات کمیسیون رقابت و خصوصی سازی
    • صنایع غذایی کامبیز
    • سمینارها و کنفرانس ها
  • مدیریت دانش
  • ارتباط با من
خواندن: عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید: اجرای درست مالیات بر ارزش افزوده ضامن کارکرد درست آن در اقتصاد است
به اشتراک بگذارید
تغییر اندازه فونتآآ
تغییر اندازه فونتآآ
سایت رسمی حسن فروزان فردسایت رسمی حسن فروزان فرد
جستجو
  • خانه
  • معرفی
  • رسانه تصویری
  • مستندات
    • تقدیرنامه ها
    • گواهینامه ها
    • حکم مسئولیت
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • گالری تصاویر
    • اتاق بازرگانی ایران
    • اتاق بازرگانی تهران
    • جلسات کمیسیون رقابت و خصوصی سازی
    • صنایع غذایی کامبیز
    • سمینارها و کنفرانس ها
  • مدیریت دانش
  • ارتباط با من
سایت رسمی حسن فروزان فرد > بلاگ > رسانه > اخبار > عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید: اجرای درست مالیات بر ارزش افزوده ضامن کارکرد درست آن در اقتصاد است
اتاق تهراناخباراخباررسانهمصاحبه

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید: اجرای درست مالیات بر ارزش افزوده ضامن کارکرد درست آن در اقتصاد است

آخرین به روز رسانی: 29 بهمن 1395 10:12 ق.ظ
حسن فروزان فرد
به اشتراک بگذارید
11 دقیقه مطالعه
اشتراک گذاری

حسن فروزان فرد عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی در شورای راهبری توسعه مدیریت استانداری تهران وسازمان امور مالیاتی کشور می گوید بخش خصوصی کشور خواستار اصلاح قانون کنونی مالیات بر ارزش افزوده و اجرای صحیح آن با نظارت بالا بر حسن اجراست، با او درباره مشکلات کنونی این قانون و انتظارات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور از دولت و سازمان امور مالیاتی برای اصلاح قانون گفت و گو کرده ایم:

سال آینده چه تغییراتی در مالیات برارزش به وجود خواهد آمد، آیا میزان درصد آن از ۹ درصد افزایش خواهد داشت؟

تا جایی که من می‌دانم که فعلا طرحی برای تغییر درصد وجود ندارد. در مورد موضوع مالیات بر ارزش افزوده به‌نظرم یک خلط مبحثی در سطح عموم اجتماع و فعالان اقتصادی وجود دارد و آن مربوط به مالیات برارزش افزوده و مالیات بر مصرف است که در حال حاضر مکانیزم‌های دریافت آن با همدیگر یکجا دیده ‌شده و خیلی‌ها بدون اینکه دقت نظر دقیقی روی مفهوم مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مصرف داشته باشند، دچار این اشتباه می‌شوند که این دو با هم یکی هستند. من فکر می‌کنم برای اینکه این شفاف‌سازی انجام بشود واقعا لازم است که اتاق مستندات دقیق‌تری را از سازمان امور مالیاتی دراین خصوص دریافت کند و جلساتی در این خصوص با مسئولان سازمان امور مالیاتی و معاونت مرتبط با مالیات بر ارزش افزوده داشته باشد که اتفاقا پیش از این هم مهمان اتاق در کمیسیون های تخصصی بودند.

در حال حاضر مالیات ارزش افزوده در مراحل مختلف از تولید کننده و مصرف کننده گرفته می شود.

ببنید مالیات بر ارزش افزوده در بسیاری از نقاط جهان در حال اجراست و به صورت کلی هم با اجرایی شدن و دریافت آن مشکلی وجود ندارد، مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی شناخته‌شده است و کارکردهای اقتصادی خودش را دارد و دولت برای مداخله در بازار مالی کشور ابزاری جز مالیات ندارد و ما نمی‌توانیم دولت را از این منع کنیم که مالیات بر ارزش افزوده دریافت کند. قسمت عمده‌ای از کشورهای دنیا مالیات بر ارزش افزوده را می‌گیرند حتی با درصد بالاتر. اصلا بحث ما این نیست که مالیات بر ارزش افزوده خوب نیست. این کلی‌گویی‌های غیرحرفه‌ای را نباید بخش خصوصی انجام دهد.

چالش اصلی ما و فعالان بخش خصوصی با این قانون روی گیرهایی است که در قانون وجود دارد و نحوه اجرا که باید حل و اصلاح شود تا قانون بهبود پیدا کند. برای مثال بخشی از مشکل درجایی پیش می آید که یک سری از کالاها و اجناس از مالیات معاف هستند ( که البته پیشنهاد ما این است که مالیاتشان صفر در نظر گرفته شود به جای معاف بودن ) و در مقابل برخی از اجناس باید مالیات مضاعف پرداخت کنند که الان خوب اجرایی نمی شود و خیلی وقت ها کار گیر می کند و در خواست ما حل این مشکلات است که البته مسئولان سازمان امور مالیاتی هم پذیرفته اند و قول داده اند در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده این موضوعات را در نظر بگیرند.

الان مالیات بر مصرف هم جدا گرفته می‌شود؟

ما چیزی به عنوان مالیات بر مصرف نداریم. آن چیزی که ما به عنوان بخش خصوصی درخواست داریم نظارت بیشتر و اجرای صحیح قانون و بدون تبیض است برای مثال شما در نظر داشته باشید از تولیدکنندگان که دفاتر رسمی دارند و همه حساب هایشان شفاف است به راحتی مالیات و … دریافت می شود ولی روی بخش های مخفی و غیر شفاف اقتصاد اصلا نظارتی وجود ندارد. الان در صنف ما که صنایع غذایی و تبدیلی است تعداد بسیار زیادی توزیع کنندگان خرد وجود دارد که معمولا زمینه کار رسمی ندارند به معنای اینکه فاکتور فروش صادر نمی کنند و حاضر نیستند مالیات بر ارزش افزوده را به تولیدکنندگان بپردازند و عملا با این کار گرفتاری ما تولیدکنندگان افزایش پیدا می کند. ببنید وقتی مغازه دارها دفاتر رسمی ندارند، فروششان ثبت نمی شود و صندوق ندارند و به همین خاطر هم دستشان باز است؛ اتفاقی که الان شاهدیم این است که در حوزه‌ی توزیع‌مان وقتی می‌خواهیم فاکتور رسمی صادر کنیم و جنس‌مان را از شبکه‌های توزیع به دست مصرف‌کننده توسط مغازه‌دارها برسانیم، مغازه‌دارها حاضر به پذیرش فاکتور رسمی نیستند.

این چه مشکلی برای شما به وجود آورده است؟

چون فاکتور صادر نمی‌کنند پس آمادگی این را دارند که فاکتور غیررسمی تحویل بگیرند. در بازار صنایع غذایی رقابت بسیار بالا و تنوع زیاد کالا وجود دارد بنابراین تولیدکنندگان مجبور می‌شوند برای حضورشان در مغازه ها با هم در ندادن فاکتور رسمی رقابت کنند و یا اینکه فاکتور رسمی را خودشان پرداخت کنند. آنهایی که خودشان هم دفتر ۲ یا دفاتر ۳ دارند؛ یعنی چند مدل حسابداری می‌کنند، آنها وارد حوزه‌ای می‌شوند که برای این سطح از فروش فاکتور صادر نمی‌کنند و یا اگر صادر می‌کنند با میزان خیلی کم صادر می‌کنند. آنهایی که قانونی‌تر هستند و دفاترشان مستحکم‌تر و رسمی‌تر است مجبور می‌شوند فاکتور صادر کنند اما ۹ درصد را خودشان بپردازند. ما این مشکلات را فقط با فروشگاه‌های کوچک نداریم‌ها، همین الان مجموعه‌ی صنایع کنسرو و مجموعه صنایع تبدیلی که ما در آن فعالیت می‌کنیم، این مشکل را با همه فروشگاه‌های بزرگ کشور هم داریم. اینها حاضر نیستند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازند درصورتی‌که خیلی‌هایشان دارند از مصرف‌کننده در صندوق مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرند، اما حاضر نیستند مالیات بر ارزش افزوده‌ای که باید به ما بدهند را به ما پرداخت کنند. عملا ما در قسمت خرید روی مواد اولیه‌مان مالیات بر ارطش افزوده می‌پردازیم و در قسمت فروش هم باید یک مقداری از آن مالیات بر ارزش افزوده را که دریافت کنیم تا به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنیم ولی چون فاکتور صادر می‌کنیم این ۹ درصد در حساب‌های ما به‌عنوان مالیات قابل‌پرداخت ثبت می‌شود، اما دریافتش نمی‌کنیم. در واقع این ۹ درصد به تخفیفاتی اضافه شده که در این صنعت به توزیع ‌کننده داده می شود و این گرفتاری مهمی است.

و این موضوع چه آسیب هایی به شرکت های صنایع غذایی وارد کرده است؟

شرکت‌هایمان را نگاه کنیم و ببینیم نرخ رشد اقتصادی آن ها در ده سال گذشته چگونه بوده؟آیا متناسب با یک شرکت باسابقه نرخ رشد داشته اند؟ اغلب اینجوری نیستند زیرا جذابیت سرمایه‌گذاری در صنایع غذایی وجود ندارد و از طرف دیگر هم قیمت را درنهایت بیش از اندازه برای مصرف‌کننده بالا می‌برد.

به نظر شما باتوجه به این شرایط سازمان امور مالیاتی به عنوان مجری چه نقش دارد؟

اصلاح درست قانون، اجرای صحیح، نطارت بر اجرا و البته فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دقیق به مردم وظیفه اصلی سازمان امور مالیاتی است. به نظرمن باید مجموعه‌ی پرداخت‌کنندگان این مالیات با اجزای این مالیات، با مفهوم این مالیات و با کارکردهای اقتصادی آن بیشتر آشنا شوند. یکی از دلایل به کارگیری این مالیات در کشورهای مختلف، شفاف‌سازی مسیر حرکت تولید است و اینکه معاملات شفاف‌تر و حرفه‌ای‌تر انجام شوند. سازمان امور مالیاتی در مورد دستاوردهای اجرایی این قانون باید توضیح دهد و دلایل عدم کامیابی خود در بخشی از اجرای قانون را بگوید.

یکی از اعتراض ها به قانون مالیات بر ارزش افزوده بر دریافت سه ماهه آن است، چه چالشی در این حوزه وجود دارد؟

اعتراض به این دلیل است که در سه ماه واحدهای تولیدی پولی در دست ندارند تا مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند ولی با فشار سازمان امور مالیاتی رو به رو می شوند؛ در نظر داشته باشید که در شرایطی که در رکودی سخت هستیم و واحدها حتی برای نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهایشان کسری دارند چگونه باید مالیات بر ارزش افزوده تولیداتشان را پرداخت کنند آن هم در شرایطی که بعد از فروش کالا سرمایه یشان بعد از ماه ها ممکن است بازگردد؛ اعتراض در واقع به این فشار مضاعف است. فروش ما اصلا نقدینی نیست و سه ماهه هم قابل برگشت نیست که مالیات بر ارزش افزوده آن را در این مدت پرداخت کنیم.

انتظار بخش خصوصی و تولیدکنندگان کشور به عنوان واحدهای صنعتی که سهم زیادی هم در پرداخت انواع مالیات ها از جمله مالیات برارزش افزوده دارند از دولت و سازمان امرو مالیاتی چیست؟

ما انتظار داریم که در این دوره و در زمینه‌ی بازنگری این قانون که به‌عنوان یک قانون موقت شروع شده است، واقعا نظرات بخش خصوصی و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاوزی گرفته شود و در اصلاح قانون به آن توجه شود. انتظار دیگر ما این است که این قانون بدون تبیض و درست اجرایی شود تا اقتصاد کشور به شفافیت دست پیدا کند نه اینکه شاهد فشار بر تولید باشیم ولی از طرف دیگر فرارهای مالیات و اقدامات زیر زمینی را هم ببینیم.

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران: : درآمدهای مالیاتی تنها چاره دولت برای جبران کاهش درآمدهای نفتی است

هشتمین مسابقه ملی بهره‌وری با تقدیر از بنگاهای اقتصادی برگزیده برگزار شد

تلاش یکپارچه برای مهار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور

پنجمین دوره جایزه مدیریت فناوری و نوآوری برگزار شد

حسن فروزان فرد در گفتگو با سایت اتاق تهران کاهش واردات را تحلیل کرد

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فیس بوک توییتر واتساپ واتساپ لینکدین تلگرام لینک را کپی کنید چاپ
مقاله قبلی نقش بخش خصوصی در مذاکرات با اروپا و آمریکا. Hassan ForozanFard بیست‌وسومین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران برگزار شد : پیگیری مطالبات بخش خصوصی از سوی دولت یازدهم
مقاله بعدی در بیست‌وهفتمین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران مطرح شد : چالش‌های بخش‌خصوصی برای تاسیس مراکز پلاسمای انسانی

شبکه‌های اجتماعی

توییتردنبال کردن
اینستاگرامدنبال کردن
تلگرامدنبال کردن
لینکدیندنبال کردن

آخرین اخبار

حکمرانی در تابستانی سخت، از بحران تا راه‌حل‌های پایدار
حکمرانی در تابستانی سخت، از بحران تا راه‌حل‌های پایدار
20 اردیبهشت 1404
آیین پایانی چهاردهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری 29 اردیبهشت برگزار می‌شود
آیین پایانی چهاردهمین دوره جشنواره ملی بهره وری ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
20 اردیبهشت 1404
بررسی محیط پیرامونی اثرگذار بر کسب و کارهای ایرانی
بررسی محیط پیرامونی اثرگذار بر کسب و کارهای ایرانی، پادکست چاله
13 اردیبهشت 1404
بازدید از غرفه شرکت کدبانو / نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵/ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴
بازدید از غرفه شرکت کدبانو / نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵/ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴
13 اردیبهشت 1404
ایران اکسپو 2025 فرصت خوبی برای بازتعریف ظرفیت های سرمایه گذاری در کشور است / ویدئو
ایران اکسپو ۲۰۲۵ فرصت خوبی برای بازتعریف ظرفیت های سرمایه گذاری در کشور است / ویدئو
13 اردیبهشت 1404
رهبران تجاری می گویند که ایران در صورت دستیابی به توافق هسته ای، «پتانسیل قابل توجهی» برای شرکت های خارجی دارد
رهبران تجاری می گویند که ایران در صورت دستیابی به توافق هسته ای، «پتانسیل قابل توجهی» برای شرکت های خارجی دارد
6 اردیبهشت 1404
حسن فروزان‌فرد
X-twitter Telegram Instagram Linkedin
برگه‌ها
  • خانه
  • اخبار
  • یادداشت‌ها
  • گواهینامه‌ها
  • مقالات علمی
  • گالری تصاویر
  • ارتباط با من
اخبار
رهبران تجاری می گویند که ایران در صورت دستیابی به توافق هسته ای، «پتانسیل قابل توجهی» برای شرکت های خارجی دارد
6 اردیبهشت 1404
نشست تخصصی کارآفرینی و مشاوره مدیریت برگزار می‌شود
13 بهمن 1403
رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران به بهانه روز ملی صادرات از مشکلات صادرکنندگان گفت; صادرکنندگان به تشویق نیاز ندارند
20 آبان 1403
Certified Management Consultant
Certified Management Consultant

© ۱۴۰۳ | تمامی حقوق وبسایت محفوظ است. طراحی سایت: افرا استودیو