در یازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران مطرح شد: توانمندسازی فعالان اقتصادی در به‌کارگیری مکانیزم‌های حاکمیت شرکتی

اشتراک‌گذاری:

نوشته‌های اخیر

یازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران با محوریت ارائه راهکارهای پیشنهادی جهت توانمندسازی فعالان اقتصادی و اعضای اتاق در حوزه پیاده‌سازی مکانیزم‌های حاکمیت شرکتی برگزار شد.

در یازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران چگونگی توانمندسازی اعضای اتاق برای به کارگیری مکانیزم‌های حاکمیت شرکتی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

حسن فروزان‌فرد، رئیس این کمیسیون، در ابتدای این جلسه، پس از مرور آنچه در جلسات پیشین مطرح شده بود، به ارائه توضیحاتی درباره مساله توانمندسازی اعضای اتاق و نقش اتاق بازرگانی در این رابطه اشاره کرد.

سپس میرحسین ملایری، مشاور سیستم‌های مالی معاونت توسعه خدمات کسب‌وکار اتاق تهران، با اشاره به آنچه در جلسه پیشین کمیسیون در مورد احصا و شناسایی اعضا و ایجاد بانک اطلاعاتی اعضای اتاق مطرح شده بود، گفت: پیرو پیگیری‌ها و بررسی‌های صورت پذیرفته مشخص شد که بانک‌های اطلاعاتی مورد نظر کمیسیون از قبل موجود و در اختیار اتاق ایران است که مکاتبه‌ای نیز برای دریافت این اطلاعات از طرف اتاق انجام شده، اگرچه برای تفکیک کسب‌وکارهای خانوادگی نیاز به همکاری با سازمان ثبت احوال است.

در ادامه این جلسه، امیررضا بیدگلی، مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران با اشاره به الزامات ایجاد بانک اطلاعاتی گفت: پرسیدن سوالات زیاد در زمان دریافت کارت عضویت، برای فعالان اقتصادی آزاردهنده است. باید با کار کارشناسی، سوالات استاندارد تدوین شده و مورد استفاده قرار گیرد.

ضرورت تقویت برند اتاق تهران

پس از آن، اعظم رضایی، معاون توسعه عضویت اتاق تهران، با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در چهار سال اخیر برای توسعه عضویت در اتاق تهران، گفت: در دی ماه سال ۱۳۹۹ واحد عضویت اتاق تهران به معاونت توسعه عضویت تبدیل شد و در سایه اقدامات صورت گرفته، تعداد کارت‌های عضویت از ۱۹هزار و ۸۰۰ کارت به ۳۳هزار ۸۵۰ کارت رسید. تعداد تماس‌های برقرار شده با اعضا از نظر حجم کاری و زمان هزینه‌شده، بی‌سابقه بود.

او افزود: بسیاری از کسب‌وکارها اتاق بازرگانی را به عنوان واحد صدور کارت بازرگانی می‌شناسند و این مساله ناراحت‌کننده است. به همین دلیل اولین دغدغه اتاق‌ها باید اطلاع‌رسانی و تقویت برند اتاق باشد. در اتاق ایران هم باید چنین کاری انجام شود. اعضای ما از ۷هزار و ۸۰۰ به بیش از ۱۶هزار نفر رسیده است. ما برای توسعه عضویت باید کارهای زیادی انجام دهیم؛ چرا که بسیاری از کسب‌وکارها با مجموعه خدمات متنوع اتاق ناآشنا هستند و این خدمات مانند خدمات مشاوره و پنجره واحد باید به آنها معرفی شود.

فروزان‌فرد هم مساله اصلی در ایجاد بانک اطلاعاتی را اندازه شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: در سطح بین‌المللی، تعداد منابع انسانی یکی از عوامل تقسیم‌بندی شرکت‌هاست که باید در فرم عضویت اتاق این مساله را اضافه کنیم. یعنی با اضافه کردن دو یا سه سوال ‌می‌توان بانک اطلاعاتی خود را برای سال‌های آتی بهبود ببخشیم.

محمودرضا طاهری، معاون توسعه خدمات کسب‌وکار هم گفت: ما در معاونت توسعه خدمات کسب‌وکار اتاق تهران در حال بررسی مساله‌های مختلف اعضا با تماس یک‌به‌یک به آنها هستیم و تا امروز با بیش از ۳ هزار شرکت تماس گرفته‌ایم. هرچقدر بازه شناخت را کامل‌تر کنیم، تصمیم‌های ما درست‌تر خواهد بود.

طاهری با بیان اینکه تکمیل بانک اطلاعاتی اعضا در برنامه‌های عملیاتی ۱۴۰۳ اتاق تهران قید شده است، ادامه داد: در حال مکاتبه با کمیسیون‌ها هستیم که ببینیم چه اطلاعاتی می‌خواهند و ما چه نوع اطلاعات را باید از اعضا دریافت کنیم تا بانک اطلاعاتی ما تکمیل و کاربردی شود.

در ادامه این جلسه سایر اعضا و میهمانان نیز نظرات خود را مطرح کردند که ضرورت اعتمادسازی و رعایت استانداردهای لازم برای طراحی پرسشنامه‌ها جهت دریافت اطلاعات از اعضای اتاق، پیش‌بینی مشوق‌ برای تکمیل پرسشنامه‌ها، فراهم‌سازی و شناسایی خدمات مورد نیاز کسب‌وکارهای خانوادگی، ضرورت آموزش، پرورش و حمایت از مشاوران و ارزیابان حوزه حکمرانی در راستای ارائه خدمات متناسب و مفید به اعضای اتاق و بهره‌گیری از ظرفیت جشنواره امین‌الضرب و تعریف جایزه‌ای برای موفق‌ترین شرکت در پیاده‌سازی اصول و استانداردهای حکمرانی شرکتی از جمله نظرات ارائه شده بود.

در ادامه، رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران با بیان اینکه با مجموعه دست‌اندرکاران اتاق برای فهم ترکیب اعضا صحبت خواهیم کرد، گفت: درخواست کل کمیسیون‌ها در اتاق بازرگانی این است که در بازه زمانی منطقی به مجموعه اطلاعات طبقه‌بندی شده اعضا دست پیدا کنیم. نگاه ما این است که چه کنیم ظرفیت موجود در شخصیت‌های حقوقی عضو را با آگاهی‌رسانی بهبود دهیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، حسن فروزان‌فرد افزود: در گام نخست می‌توان جامعه آماری کوچکی برای ارائه مکانیزم‌های توانمندسازی استخراج کرده و مطابق با بازخوردهای دریافتی، اصلاحات لازم را اعمال کرد. همچنین می‌توان شرکت‌های دارای قدمت بالای ۴۰ سال را به عنوان نخستین جامعه آماری برگزید و مشوق‌ها و خدمات ویژه‌ای را برای این شرکت‌ها تعریف و ارائه کرد. همچنین با توجه به بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار اتاق ایران است، مکاتبه‌ای با این اتاق صورت پذیرد تا بتوان از این ظرفیت برای تکمیل بانک اطلاعاتی اعضاء استفاده کرد.

فروزان‌فرد در عین حال، پیشنهادی مبنی بر افزودن آیتم‌هایی در زمان صدور یا تمدید کارت به منظور اعلام اینکه آیا کسب‌وکار جزو کسب‌وکارهای خانوادگی محسوب می‌شود یا خیر را مطرح و عنوان کرد داشتن چنین داده‌هایی می‌تواند به اتاق ظرفیت و توان بیشتری در خدمت‌رسانی به فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها اعطا کند که نتیجه آن در توسعه چتر عضویت اتاق در بخش خصوصی کشور خواهد بود.

مشابه این پست
Related

انتصاب رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران به ریاست کمیته فنی ۳۰۹

حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران...

همراهی با دولت چهاردهم برای عبور از چالش‌های اقتصادی

هفدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، صبح روز...

حضور هیئت اعزامی اتاق تهران در ولینیوس

بیست‌ویکمین کنفرانس مبارزه با فساد در ولینیوس لیتوانی به...