سایت رسمی حسن فروزان فردسایت رسمی حسن فروزان فردسایت رسمی حسن فروزان فرد
  • خانه
  • معرفی
  • رسانه تصویری
  • مستندات
    • تقدیرنامه ها
    • گواهینامه ها
    • حکم مسئولیت
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • گالری تصاویر
    • اتاق بازرگانی ایران
    • اتاق بازرگانی تهران
    • جلسات کمیسیون رقابت و خصوصی سازی
    • صنایع غذایی کامبیز
    • سمینارها و کنفرانس ها
  • مدیریت دانش
  • ارتباط با من
خواندن: عوامل موثر در حضور دائمی محصولات غذایی ایرانی در بازار قطر
به اشتراک بگذارید
تغییر اندازه فونتآآ
تغییر اندازه فونتآآ
سایت رسمی حسن فروزان فردسایت رسمی حسن فروزان فرد
جستجو
  • خانه
  • معرفی
  • رسانه تصویری
  • مستندات
    • تقدیرنامه ها
    • گواهینامه ها
    • حکم مسئولیت
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • گالری تصاویر
    • اتاق بازرگانی ایران
    • اتاق بازرگانی تهران
    • جلسات کمیسیون رقابت و خصوصی سازی
    • صنایع غذایی کامبیز
    • سمینارها و کنفرانس ها
  • مدیریت دانش
  • ارتباط با من
سایت رسمی حسن فروزان فرد > بلاگ > اتاق تهران > عوامل موثر در حضور دائمی محصولات غذایی ایرانی در بازار قطر
اتاق تهراناخباررسانهکمیسیون کشاورزی و صنایع غذایییادداشت

عوامل موثر در حضور دائمی محصولات غذایی ایرانی در بازار قطر

آخرین به روز رسانی: 22 خرداد 1396 11:30 ب.ظ
حسن فروزان فرد
به اشتراک بگذارید
6 دقیقه مطالعه
نقش بخش خصوصی در مذاکرات با اروپا و آمریکا. Hassan ForozanFard
نقش بخش خصوصی در مذاکرات با اروپا و آمریکا. Hassan ForozanFard
اشتراک گذاری

حسن فروزان فرد، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با اشاره به عوامل موثر در حضور دایمی محصولات ایرانی در بازار قطر اظهار امیدواری کرد تا فعالان بخش خصوصی به‌ویژه در استان‌های فارس، بوشهر و خوزستان از فرصت بازار قطر استفاده کنند. به گفته وی از آنجا که قطر بازار بزرگی برای ایران نیست، چند استان ایران می‌توانند نیازهای این کشور را پوشش دهند.

حسن فروزان فرد، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با نگارش یادداشتی در پایگاه خبری اتاق با اشاره به عوامل موثر در حضور دایمی محصولات ایرانی در بازار قطر اظهار امیدواری کرد تا فعالان بخش خصوصی به‌ویژه در استان‌های فارس، بوشهر و خوزستان از فرصت بازار قطر استفاده کنند. قطر بازار بزرگی برای ایران نیست، چند استان ایران می‌توانند نیازهای این کشور را پوشش دهند.

تحریم سیاسی قطر و فرصت افزایش مراودات تجاری این کشور با ایران، یادآور فرصتی که دو سال پیش در بازار روسیه برای کشورمان فراهم شد. هرچند قطر یک بازار دومیلیون‌نفری است و از این منظر قابل‌مقایسه با بازار روسیه نیست اما همین بازار کوچک، می‌تواند نقش مؤثری در بهبود وضعیت بنگاه‌های داخلی ما ایفا می‌کند. قطر حتی از شهرهای ایران هم کوچک‌تر است، اما می‌توان از زاویه دیگر به این کشور و فرصت‌های افزایش تبادلات تجاری با آن نگریست. قطر کشوری مدرن و حاضر به پرداخت‌های بیشتر است. زمانی که با رکود در بازارهای داخلی مواجه  هستیم، فرصت حضور در بازار کشورهایی مثل قطر که ازنظر بعد مسافت و کیفیتِ مورد انتظار به‌ویژه در مورد محصولاتی مثل لبنیات، میوه و سبزیجات به استانداردهای تجارت و تولید ما نزدیک است، فرصتی مغتنم برشمرده می‌شود. استان‌های مرزی و مرکزی، مثل فارس، خوزستان و حتی بوشهر هرچند در مورد کالاهای صنعتی زمینه رقابت در این بازار را ندارند اما می‌توانند در مورد محصولات میوه، سبزی و لبنیات به‌طور مؤثر فعالیت کنند. با درک همین نکته مثبت اولین پروازهای ایران ایر برای انتقال محموله غذایی در روزهای گذشته از استان فارس به قطر انجام‌شده است بااین‌وجود، چند مشکل اساسی در تجارت با قطری‌ها داریم که باید به آن توجه کرد.

مسئله اول، نقل‌وانتقال پول و مشکلات بانکی در پرداخت‌هاست. نکته دوم، آمادگی در زمینهٔ بسته‌بندی است یعنی بسته‌بندی محصولات به‌نحوی‌که قابلیت عرضه در کشورهای عربی را داشته باشد. ارتباطات تجاری ایران و با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در سال‌های اخیر خوب نبوده است و بیشتر تولیدکنندگان بسته‌بندی مناسب با بازار مصرف کشور عربی برای شناساندن محصول به زبان عربی را ندارند و  زمان می‌برد تا این بسته‌بندی‌ها آماده شود. تراز استاندارد کیفی در کشوری مثل قطر بالاست و فروشگاه‌های بزرگ در این کشور بیشتر محصولات مشابه را از آمریکا و اروپا تامین می‌کنند و ممکن است  فعالان اقتصادی به‌ویژه فعالان صنایع تبدیلی به زمان بیشتری برای تأمین محصولات در این تراز نیاز داشته باشند. از همه مهم‌تر اینکه محصولات صادراتی به کشوری مثل قطر در فروشگاه‌های معتبر زنجیره‌ای فروخته می‌شود که ورود به آن نیازمند سرمایه‌گذاری اولیه و ایجاد تعهداتی در مورد زمان و قیمت محصول است. ایجاد چنین تعهدات زمانی در اختیار  بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی که درزمینهٔ صنایع تبدیلی فعالیت می‌کنند نیست. در مورد تغییر قیمت‌ها همیشه دچار مشکلاتی بودیم که اجازه خطرپذیری برای حضور در بازارهای مهم خلیج‌فارس را به ما نداده است. به این دلیل که نمی‌توانیم در یک بازه زمانی طولانی ثبات قیمت‌ها را تضمین کنیم، امکان تعهد دادن به فروشگاه‌های معتبر در کشورهای عربی را نداریم. قیمت محصول ایرانی در بازه زمانی شش ماه تا یک سال به دلیل تورم، تغییر سال و افزایش قیمت مواد اولیه متغیر است بنابراین نمی‌توانیم تعهد بلندمدت ریالی بدهیم. این مسئله باعث شده از بازارهای کشورهای عربی همسایه دور بمانیم. نکته آخر به حمل‌ونقل مربوط است، به‌ویژه در مورد محصولاتی مثل لبنیات، میوه و سبزیجات که تازه بودن آن اهمیت دارد. امکان انتقال این مواد باقیمت مناسب برای حضور مؤثر در بازار قطر ضروری است.

امیدواریم فعالان بخش خصوصی به‌ویژه در استان‌های فارس، بوشهر و خوزستان از فرصت بازار قطر استفاده کنند. قطر بازار بزرگی برای ایران نیست، چند استان ایران می‌توانند نیازهای این کشور را پوشش دهند و از سوی دیگر همه واردات این کشور از عربستان و امارات متحده عربی انجام نمی‌شده است. بخشی از نیاز این کشور به محصولات غذایی به‌طور مستقیم از آمریکا و اروپا تأمین می‌شود اما درزمینهٔ میوه‌های تازه و سبزیجات، پای ایران به میان می‌آید. امیدواریم با ساماندهی روابط بانکی و استفاده مناسب از ظرفیت‌های ترابری هوایی امکان صادرات این محصولات باقیمت مناسب و شرایط خوب به بازار قطر فراهم شود و موقعیت امروز، حضور دائمی فعالان اقتصادی ایران در این کشور را تضمین کند.

منبع خبرگزاری ایانا

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

دهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران برگزار شد : تشریح ماموریت‌های بخش خصوصی در دوره پساتحریم

چالش رتبه‌بندی؛ چالش شفافیت و صداقت

تلاش بخش خصوصی برای متوقف ساختن سرچشمه‌های فسادزا

بسته حمایت از تولید دولت کام صنعت غذا را شیرین نمی‌کند

سیزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران : گزارش مسعود کرباسیان از عملکرد یک ساله گمرگ ایران

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فیس بوک توییتر واتساپ واتساپ لینکدین تلگرام لینک را کپی کنید چاپ
مقاله قبلی در سی‌ویکمین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران عنوان شد: برنامه بخش خصوصی برای اصلاح یک قانون ۶۰ ساله
مقاله بعدی حسن فروزان فرد در بیست و هفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران بررسی شد: تطبیق فرآیند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران و کشورهای مشابه

شبکه‌های اجتماعی

توییتردنبال کردن
اینستاگرامدنبال کردن
تلگرامدنبال کردن
لینکدیندنبال کردن

آخرین اخبار

ناترازی انرژی برخی از صنایع را به زانو درآورده است، قیمت تمام شده بسیاری از محصولات با قطعی برق افزایش یافته است
ناترازی انرژی برخی از صنایع را به زانو درآورده است، قیمت تمام شده بسیاری از محصولات با قطعی برق افزایش یافته است
7 تیر 1404
رویه‌های ضدرقابتی در نظام حکمرانی مدیریت پسماند شهری
رویه‌های ضدرقابتی در نظام حکمرانی مدیریت پسماند شهری
7 تیر 1404
نظام حکمرانی مدیریت پسماند شهری
نظام حکمرانی مدیریت پسماند شهری
17 خرداد 1404
اگر در سالهای پیش رو، سرمایه گذاری بنگاه های اقتصادی، به میزان مناسبی رشد نداشته باشد، با افت شدید بهره وری روبرو خواهیم شد
30 اردیبهشت 1404
تدوین و ترجمه استانداردها به افراد متخصص و مستعد نیاز دارد
تدوین و ترجمه استانداردها به افراد متخصص و مستعد نیاز دارد
27 اردیبهشت 1404
حکمرانی در تابستانی سخت، از بحران تا راه‌حل‌های پایدار
حکمرانی در تابستانی سخت، از بحران تا راه‌حل‌های پایدار
20 اردیبهشت 1404
حسن فروزان‌فرد
X-twitter Telegram Instagram Linkedin
برگه‌ها
  • خانه
  • اخبار
  • یادداشت‌ها
  • گواهینامه‌ها
  • مقالات علمی
  • گالری تصاویر
  • ارتباط با من
اخبار
اگر در سالهای پیش رو، سرمایه گذاری بنگاه های اقتصادی، به میزان مناسبی رشد نداشته باشد، با افت شدید بهره وری روبرو خواهیم شد
4 خرداد 1404
رهبران تجاری می گویند که ایران در صورت دستیابی به توافق هسته ای، «پتانسیل قابل توجهی» برای شرکت های خارجی دارد
6 اردیبهشت 1404
نشست تخصصی کارآفرینی و مشاوره مدیریت برگزار می‌شود
13 بهمن 1403
Certified Management Consultant
Certified Management Consultant

© ۱۴۰۳ | تمامی حقوق وبسایت محفوظ است. طراحی سایت: افرا استودیو