تلاش اتاق تهران برای انسجام و افزایش اثربخشی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها

اشتراک‌گذاری:

نوشته‌های اخیر

نمایندگان بخش خصوصی در نشست شورای راهبردی مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی تهران، به بررسی مساله مهم و ارزشمند مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی پرداختند و در مورد محور قرار گرفتن اتاق تهران برای ایفای هدفمند و موثر مسئولیت اجتماعی بحث و تبادل‌نظر کردند.

 در نشست شورای راهبردی مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی تهران، اعضای این شورا پیرامون چگونگی ساماندهی مساله مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های بخش‌ خصوصی و هدفمندسازی آن به‌ویژه در زمان وقوع رخدادهای غیرمترقبه طبیعی و اجتماعی در کشور، به بحث و گفت‌و‌گو نشستند.

در این رابطه، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران طی سخنانی، پراکندگی و نبود مدیریت واحد در کمک‌رسانی‌ها به هنگام وقوع حوادث طبیعی غیرمترقبه را موجب کم‌اثر شدن امدادرسانی‌ گسترده از سوی آحاد جامعه، دانست و بر این نکته تاکید کرد که اتاق بازرگانی تهران امروز این توانمندی را یافته ‌است که به عنوان یک نهاد مورد اعتماد و کارآ، بازوی قدرتمندی برای کمک به حاکمیت در رفع مشکلات اجتماعی شود.

بهمن عشقی با اشاره به اقدامات اتاق تهران در عرصه مسئولیت اجتماعی طی دست‌کم دو دوره اخیر هیات نمایندگان این اتاق، بازسازی بیمارستان بازرگانان در جنوب تهران و همچنین طرح و برنامه اتاق تهران برای ساخت مدرسه کسب‌و‌کار با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر را در زمره تلاش‌های این نهاد بخش ‌خصوصی برای احیای مسئولیت اجتماعی در کشور دانست و بر این نکته تاکید کرد که از دیدگاه اتاق تهران، مسئولیت اجتماعی صرفاً پرداخت کمک‌های مالی نیست بلکه این شاخص امروز از نگاه اتاق بازرگانی تهران بر پایه حفظ سرمایه‌های اجتماعی و کمک به رشد و تعالی این بخش تمرکز یافته ‌است.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در همین رابطه، ساخت مدرسه کسب‌و‌کار از سوی اتاق تهران را گامی در جهت تربیت مدیران آینده بخش‌ خصوصی برای کمک به نوسازی و ارتقای بنگاه‌های درمانده در کشور عنوان کرد و آن را در راستای بازتعریف مسئولیت اجتماعی این نهاد دانست.

در این نشست که مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی نیز حضور پیدا کرده بود، دبیرکل اتاق تهران از تبیین همکاری مشترک اتاق تهران با این سازمان در راستای کمک به بیماران و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان بازرگانان برای پوشش بخش عمده‌ای از هزینه‌های درمان آنان خبر داد. با پیشنهاد بهمن عشقی، در قالب این همکاری، این دو نهاد می‌توانند در راستای کمک‌های هدفمند به آسیب‌دیدگان حوادث غیرمترقبه در کشور نقش‌آفرینی کنند.

در این خصوص، عبداله فرجی، مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی در سخنانی به سابقه فعالیت‌های این نهاد مالی در کشور اشاره کرد و آمادگی برای همراهی با اتاق تهران در اجرای ساز و کارهای مرتبط با حوزه‌های مختلف مسئولیت اجتماعی و با محوریت اتاق تهران را مورد تایید قرار داد.

همچنین در این نشست، سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق تهران در سخنانی با اشاره به اینکه اتاق تهران همواره در عرصه مسئولیت اجتماعی پیش‌قراول بوده و در این دوره نیز تلاش کرده ‌است که این شاخص را به صورت هدفمند و مدیریت شده در جامعه بخش‌خصوصی به پیش برد، به همکاری مشترک این اتاق و سازمان هلال احمر در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سال گذشته استان گلستان اشاره کرد و یادآور شد که نهاد اتاق بازرگانی تهران امروز به ظرفیت قابل اعتمادی در میان جامعه و حاکمیت در عرصه توسعه مسئولیت اجتماعی بدل شده است.

همچنین در این نشست، گزارشی از سوی مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران در رابطه با کمک‌های گردآوری شده بخش‌ خصوصی برای آسیب‌دیدگان سیل اخیر استان سیستان‌و‌بلوچستان ارائه شد.

به گفته غلامرضا ملکی، اتاق بازرگانی تهران با همکاری اتاق بازرگانی زاهدان، اولین کاروان کمک‌های بخش خصوصی را روانه مناطق آسیب‌دیده از سیل اخیر در استان سیستان‌و‌بلوچستان کرد. وی همچنین تصریح کرد که هیاتی به سرپرستی مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران، برای سرکشی به وضعیت مناطق آسیب‌دیده و نحوه کمک‌رسانی‌ها عازم این استان شده ‌است.

ملکی در عین حال، خاطرنشان کرد که اتاق تهران طرح و برنامه شبکه‌سازی خیرین و نیکوکاران بخش خصوصی را با کمک تشکل‌های عضو این اتاق آغاز کرده است و بر اساس این طرح، با همراهی تشکل‌های اقتصادی و صنعتی، خیرین این نهادها شناسایی خواهند شد تا به هنگام اجرای برنامه‌های امدادی و خیرخواهانه، با محوریت اتاق تهران بتوان به نیازهای آسیب‌دیدگان از حوادث غیرمترقبه و نیز نیازمندان و افراد کم‌بضاعت و بی‌بضاعت جامعه به طور هدفمند و جامع پاسخ داد.

مشابه این پست
Related

آیین پایانی سیزدهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد

مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری با همکاری...

دوازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران: از گزارشگران فساد حمایت نمی‌شود

در دوازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران،...