دولت دست از مدیریت در جزئیات اقتصادی بردارد؛ اجازه دلار زیر ۲۳ تومان را نمی دهند

اشتراک‌گذاری:

نوشته‌های اخیر

فروزان فرد عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت دست از مکانیزم های قیمت گذاری یا هر آیتم دیگر در اقتصاد که پیام های غلطی را به فضای عمومی کسب و کار مخابره می کند، بردارد.

بازار گروه ایران: حسن فروزان فرد عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بازار در پاسخ به این پرسش، با توجه به اینکه شاهد هستیم مذاکرات به روزهای نهایی و پایانی خود رسیده، تاثیرمذاکرات در بازار سرمایه ما چقدر است، گفت: اگر بخواهیم قدری فنی در این زمینه صحبت کنیم باید ببینیم نتیجه مذاکرات چه تاثیری بر روی نرخ ارز خواهد گذاشت. یکی از مهم ترین موضوعاتی که تعیین کننده در وضعیت بازار سرمایه ماست ( خواهد بود) وضعیت تغییرات نرخ ارز است.

وی ادامه داد: پیش بینی که در ذهن عموم جامعه وجود دارد این است که موفقیت در مذاکرات با کاهش نرخ ارز مساوی است. البته تعابیر مختلفی از این کاهش وجود دارد ( همچنین) اعداد و ارقام مختلفی درباره آن دیده می شود. با توجه به اینکه مذاکرات و راه حل هایی که برای مذاکره پیدا می شود تا چه اندازه جدی و بلندمدت باشد همچنین افت نرخ ارز هم می تواند متفاوت باشد و ممکن است حتی در کوتاه مدت حاکمیت و مجموعه تصمیم گیران اقتصادی کشور صلاح بدانند با عرضه بیشتر ارز حتی این عدد را برای کوتاه مدت پائین تر بیاورند.

واقعیت بودجه ای دولت اجازه نمی دهد ارز ارقامی کمتر از ۲۳ هزار تومان را ببیند و دولت با این امر موافق نیست که تا این اندازه سقوط قیمت ارز را داشته باشیم

این فعال اقتصادی بیان کرد: پیش بینی هایی وجود دارد که قیمت ارز به ۲۰ هزار تومان یا کمتر از ۲۰ تومان می رسد که البته شخصاً با این تحلیل موافق نیستم بخاطر اینکه واقعیت بودجه ای دولت اجازه نمی دهد ارز ارقامی کمتر از ۲۳ هزار تومان را ببیند و دولت با این امر موافق نیست که تا این اندازه سقوط قیمت ارز را داشته باشیم.

وی افزود: بنابراین، اگر به توافق روشنی دست یافتیم، باید شاهد کاهش نرخ ارز ۲۳تا۲۰ هزار تومان باشیم که آن هم در کوتاه مدت اتفاق می افتد ولی این نوع از افت قیمت همواره بر روی بازار سهام و سرمایه به صورت کاهش قیمت تاثیر خواهد گذاشت.

فروزان فرد با اشاره به اینکه اگر مذاکرات به نتیجه برسد آیا در رشد اقتصادی تاثیرگذار است پاسخ داد: مهم این است که به نتیجه رسیدن مذاکرات چه معنایی دارد. اگر به نتیجه رسیدیم مثل برجام سابق خواهد بود یا اینکه توافق کوتاه مدت و شکننده تر از برجام داریم؟ یا به دستاوردهای بزرگ تر از برجام برمی گردیم؟ حوزه توافق و میزان بلندمدتی که می توان برای این توافق در نظر گرفت تاثیرگذار بر روی انگیزه سرمایه گذاری در کشور است.

برای رسیدن به تفاهم یا توافق هسته ایی در ظرف زمانی کوتاه مدت خیلی در تصمیمات اقتصادی و توسعه ای در کشور تاثیرگذار نیست حداقل در نزد فعالان بخش خصوصی تغییری در روند کار خود احساس نمی کنند

وی براین بارو است: هر زمان ممکن است آرامش نسبی در فضای عمومی به وجود بیاید یا برخی از مشکلات ما که بخاطر عدم دسترسی به منابع ارزی کشور است برطرف شود ولی موضوع توسعه ربطی به مسئله صرفاً برطرف شدن دسترسی به منابع برخی از فروش نفت نمی کند، بلکه موضوع توسعه به بررسی افراد شاخص، صنایع شاخص، به سازمان های حرفه ای و تصمیماتی که در خصوص آینده خود می گیرند، برمی گردد. بنابراین، به این راحتی برای رسیدن به تفاهم یا توافق هسته ایی در ظرف زمانی کوتاه مدت خیلی در تصمیمات اقتصادی و توسعه ای در کشور تاثیرگذار نیست حداقل در نزد فعالان بخش خصوصی تغییری در روند کار خود احساس نمی کنند.

رئیس کمیسـیون حمایت قضایـی و مبارزه با فسـاد اتـاق بازرگانی تهران اظهار کرد: نمی توان انتظار داشت بلافاصله بعد از دسترسی به نوعی از توافق و تفاهم در گفتگوهای وین استارت توسعه خورده شود به دلیل اینکه یکی از آیتم های متوقف کننده شرایط تحریمی در این سطح است که آیتم های فراوان دیگری وجود دارد. اگر طرفین بعد از توافق یا در ادامه مسیر توافق ثابت کنند پایدار هستند ممکن است موضوعاتی پیش رو بیاید که تحلیل و بررسی شوند و بتوانند بر اساس آن تصمیم بگیرند. بعنوان مثال موضوع پیوستن ما به FATF است که موضوع دسترسی به منابع مالی بین المللی بشمار می آید و از آیتم های مهمی بعد از توافق محسوب می شود.

فروزان فرد ادامه داد: بررسی تجارت های بین المللی و منابع مرزی برای فعالیت توسعه ای نیازی به توافق نداریم. توافق می تواند مسیر را برای دسترسی به آینده فراهم کند. اگر توافق این مسیر را فراهم کرد و گام های بعدی در این زمینه برداشته شد شک نکنید این توافق می تواند شروعی برای استارت خوردن دوباره فعالیت های توسعه ای در اقتصاد ایران باشد ولی اگر این توافق صرفاً برای برطرف کردن مشکلات کوتاه مدت اتفاق افتد و طرفین نگاه کوتاه مدت بدان داشته باشند، مقداری دسترسی به منابع ارزی، تسهیل واردات کالاهای اساسی مورد نیاز فراهم نمی شود.

مشابه این پست
Related

سامانه‌های حاکمیتی از کارکرد واقعی خود فاصله گرفته‌اند

حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران،...

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران با...

بودجه، محور فعالیت‌های اتاق بازرگانی را در سال آینده مشخص می‌کند

روزهای پایانی سال همواره با تلاش برای شروعی دوباره...