هشتمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران با حضور مجید شاهحسینی، مدیرکل دفتر امور ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران، به بحث و بررسی در مورد نمایشگاههای داخلی و نقاط ضعف و قوت آن اختصاص یافت. شاهحسینی به دعوت کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در این نشست حاضر شد تا با نمایندگان بخش خصوصی کشور به بحث و تبادلنظر بنشیند.
به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی وضعیت برگزاری نمایشگاههای داخلی و به طور خاص نمایشگاههای مربوط به حوزه کشاورزی و صنایع غذایی را زیر ذرهبین بردند و دیدگاههای خود را برای بهبود برپایی این گردهماییهای تجاری بیان کردند. اما پیش از ورود فعالان اقتصادی به این موضوع، برخی از اتفاقات و اخبار این روزهای حوزه صنایع غذایی و کشاورزی توسط کاوه زرگران رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران، بیان شد.
زرگران با اعلام اینکه پیشبینیها حاکی از صادرات ۲ میلیارد دلاری محصولات باغی ایران طی سال جاری است، از رشد برداشت محصولات این بخش خبر داد. به گفته وی، در سال زراعی جدید محصولاتی مانند پرتقال و سیب با افزایش چشمگیری در تولید و برداشت مواجه است و میزان برداشت، بسیار بیشتر از مصرف داخلی است و باید به منظور حمایت از کشاورزان تمهیداتی در زمینه بازاریابی اندیشیده شود.
کاوه زرگران همچنین از روند کاهشی قیمت جهانی برخی محصولات کشاورزی طی هفتههای اخیر خبر داد و افزود: «دولت، باید تدابیر مناسبی برای تعیین قیمتهای خرید تضمینی محصولاتی مانند گندم و جو در نظر بگیرد تا سال آینده در این زمینه با مشکل مواجه نشویم.»
زرگران در ادامه با اشاره به دستورالعمل معاون اجرایی رییسجمهور در ابتدای امسال مبنی بر خروج اولویتهای دوم و سوم از شمول قیمتگذاری، گفت: «به دنبال این اقدام مناسب دولت، کالاهای این بخش مشمول روند عرضه و تقاضا در بازار شد. به این ترتیب نه تنها شاهد افزایش قیمت این کالاها نبودیم بلکه تولیدکنندگان در رقابتی سالم اقدام به کاهش قیمت ها کردند.» رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران افزود: «تقاضای بخش خصوصی این است که کم کم به سوی نظام عرضه و تقاضا حرکت کنیم و کالاهای گنجانده شده در اولویت یک نیز از شمول قیمتگذاری خارج شود.» زرگران در عین حال، از قیمتگذاری تخممرغ خبر داد که به گفته وی این موضوع مورد انتقاد تولیدکنندگان آن است.
ماجرای برخورد با یکی از برندهای آب معدنی و حواشی آن، یکی دیگر از خبرهای رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران بود. او در این زمینه گفت: «پس از پیگیریهای انجام شده، خط تولید کارخانه این واحد آب معدنی بازگشایی شده و محصولات آن بدون مشکل در بازار عرضه خواهد شد و به این ترتیب مردم می توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.»
برندهای معتبر، نمایشگاه گلدفود امارات را به آگروفود ترجیح میدهند
پس از بیان این اخبار و اتفاقات، رییس کمیسیون کشاورزی با طرح برگزاری نمایشگاه آگروفود، وارد دستورجلسه شد. وی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه قدمتی بیش از ۲۰ سال در ایران دارد، افزود: «با وجود سابقه برگزاری نزدیک به دو دهه نمایشگاه آگروفود در ایران، اما نحوه برپایی آن با نمایشگاههای مشابه در خارج از کشور فاصله معناداری دارد.» به گفته زرگران، متولیان صنعت نمایشگاهی کشور و نیز مجریان آن نتوانستهاند از فرصت چنین نمایشگاهی در کشور برای ارتقای واحدهای تولیدی و بازار محصولات غذایی و کشاورزی استفاده کنند. از همین رو، نمایشگاه اگروفود ایران به محلی برای حضور بنگاههای کوچک این صنعت تبدیل شده و برندهای ملی ترجیح میدهند در صف حضور در نمایشگاههای معتبر منطقهای مانند گلدفود امارات بایستند. وی همچنین با اشاره به حضور هیاتهای تجاری از کشورهای مختلف در ایران و آمادگی اقتصاد و صنعت کشور برای دوره پساتحریم، بر برنامهریزی برای استفاده حداکثری از ظرفیت نمایشگاههای خارجی و معرفی توانمندیهای بنگاههای تولیدی ایران تاکید کرد. زرگران درباره زمان برپایی برخی از نمایشگاههای داخلی، گفت: «زمانبندی برخی از نمایشگاههای کشاورزی و صنایع غذایی مناسب با فصل فعالیت صنایع مرتبط نیست و در برخی از موارد نیز به دلیل تداخل زمانی این نمایشگاهها با رویدادهای خارجی، بنگاههای معتبر داخلی و خارجی حضور در نمایشگاههای خارجی را ترجیح میدهند.» وی همچنین به کارگیری روشهایی از جمله افزایش قیمت بلیط نمایشگاهها را یکی از راهکارهای حضور بازدیدکنندگان حرفهای و متخصص عنوان کرد.
سالنهای نمایشگاه بینالمللی افزایش مییابد
مجید شاه حسینی، مدیرکل دفتر امور ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران، نیز در همین زمینه از آمادگی این سازمان برای مشارکت و همفکری با بخش خصوصی به منظور برگزاری نمایشگاههای تخصصی در ایران خبر داد. مجید شاهحسینی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت سهامی نمایشگاهها، بدون همکاری بخش خصوصی نمیتوانند گردهماییهای تجاری را سامان دهند، افزود: «به دنبال آن هستیم تا با کمک گرفتن از رایزنان بازرگانی و همچنین فعالان اقتصادی، پای بازدیدکنندگان حرفهای از کشورهای دیگر را به نمایشگاههای تخصصی داخلی باز کنیم.
مدیرکل دفتر امور ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اشاره به کاهش حضور شرکتها و بازدیدکنندگان خارجی از نمایشگاههای داخلی به دلیل تنشهای بینالمللی و تحریمهای چند سال گذشته، گفت: « رفتوآمد هیاتهای تجاری خارجی طی هفتهها و ماههای اخیر به ایران پررنگ شده است که به دنبال این مهم برخی شرکتهای نمایشگاهی خارجی برای مشارکت در صنعت نمایشگاهی ایران اظهار تمایل کردهاند.» شاهحسینی از برخی مذاکرات با برندهای معتبر صنعت نمایشگاهی دنیا برای سرمایهگذاری در ایران خبر داد و گفت: «یکی از انتقاداتی که به سایت نمایشگاه بینالمللی تهران میشود، فضای محدود آن است که به دنبال مذاکره با برخی سرمایهگذاران اروپایی قصد داریم سالنها و غرفههای بیشتری به این سایت اضافه کنیم.» وی همچنین از آغاز به کار فاز نخست نمایشگاه آفتاب که در محدوده فرودگاه بینالمللی امام خمینی واقع است، طی ماههای آتی خبر داد.
ارتباط تجاری با جدیت دنبال شود
حسن فروزانفرد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نیز در این نشست ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص برگزاری نمایشگاه ها در ایران پیشنهادهایی را برای بهبود آن مطرح کرد.وی با بیان اینکه سازماندهی مناسب، پیش و پس از برگزاری نمایشگاهها در ایران صورت نمیگیرد، گفت: «فرهنگ شرکت در نمایشگاههای صنعتی و تخصصی در ایران هنوز به بلوغ کافی نرسیده است و در حال حاضر عمده بنگاههای اقتصادی تنها به منظور قدرتنمایی و صرفا چشم و هم چشمی در نمایشگاههای مختلف داخلی شرکت میکنند.» فروزانفرد با طرح این موضوع که امروزه فرایند «ارتباط تجاری» در دنیا به طور جدی دنبال میشود، افزود: «این فرایند هنوز در ایران جا نیفتاده است و نمایشگاههای داخلی که مکانی برای برقراری و شکلگیری آن هستند، به این موضوع نمیپردازند.» به گفته وی، مجریان و برگزارکنندگان نمایشگاههای داخلی نیز صرفاً در دوره چند روزه برپایی آن حضور و نقش دارند در حالی که یکی از وظایف مجریان، بررسی و امکانسنجی اتفاقات شکل گرفته در هر رویداد است. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، بر دعوت و حضور بازدیدکنندگان حرفهای به نمایشگاههای تخصصی داخلی تاکید کرد و با اشاره به برپایی نمایشگاه اگروفود تهران، گفت: «خوشبختانه به دنبال مشارکت کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در برگزاری این رویداد نمایشگاهی، پربارتر و مفیدتر برگزار شد.» فروزان فرد در همین زمینه بر حضور و نقشآفرینی تشکلها در برگزاری نمایشگاه های تخصصی تاکید کرد.
با صادرات هم مانند واردات برخورد شود
حمید ورناصری، رییس اتحادیه واردکنندگان نهادههای دام و طیور ایران نیز وجود مجوزهای متعدد و بروکراسیهای وقتگیر را یکی از دلایل عمده عدمموفقیت بنگاههای ایران در صادرات و نیز مشارکتهای نمایشگاهی عنوان کرد. حمید ورناصری با بیان اینکه صادرکنندگان گرفتار مجوزها هستند، گفت: «دولتمردان باید با همان نگاهی که به واردات دارند با صادرات برخورد کنند و شرایطی به وجود آورند تا صادرات کالا تسهیل شود.» وی در ادامه افزود: «در حال حاضر صنعت دام و طیور ایران انگیزه و آمادگی مناسبی برای صادرات و حضور در نمایشگاههای خارجی دارد که شرط اولیه آن مقرراتزدایی و حذف موانع و مجوزهای دستوپاگیر است.» مدیرکل دفتر امور ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران نیز در پاسخ به وی، از حذف بخش عمده ای از مجوزها از سوی دستگاه های دولتی خبر داد.
عدم دخالت تشکل ها در برگزاری نمایشگاه لبنیات
در ادامه این جلسه رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی، نسبت به برگزاری نمایشگاه لبنیات اعتراض کرد و گفت: برگزاری چنین نمایشگاهی برای صنعت ما مفید نیست. در ادامه مهدی معصومی، نماینده انجمن دام و طیور، عدم دخالت تشکلها در برگزاری نمایشگاه لبنیات را ضروری دانست.
بازاریابی سازمان توسعه تجارت برای فروش مازاد برداشت محصولات باغی
در پایان این جلسه رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران از نماینده سازمان توسعه تجارت ایران پرسید: «با توجه به برداشت زیاد محصولات باغی که شامل حدود دو و نیم میلیون تن پرتقال و یک میلیون تن سیب درختی است، سازمان توسعه تجارت ایران برای این میزان مازاد برداشت از نیاز داخلی چه تدبیری را در نظر گرفته است؟» نماینده سازمان توسعه تجارت نیز با بیان این که این مساله به استماع معاونتهای مربوطه خواهد رسید عنوان کرد که سازمان توسعه تجارت هیاتهایی تخصصی کار بازاریابی در کشورهای مختلف را انجام میدهند.