سایت رسمی حسن فروزان فردسایت رسمی حسن فروزان فردسایت رسمی حسن فروزان فرد
  • خانه
  • معرفی
  • رسانه تصویری
  • مستندات
    • تقدیرنامه ها
    • گواهینامه ها
    • حکم مسئولیت
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • گالری تصاویر
    • اتاق بازرگانی ایران
    • اتاق بازرگانی تهران
    • جلسات کمیسیون رقابت و خصوصی سازی
    • صنایع غذایی کامبیز
    • سمینارها و کنفرانس ها
  • مدیریت دانش
  • ارتباط با من
خواندن: ضرورت نهادینه کردن مفهوم درستکاری در کسب‌ و کار
به اشتراک بگذارید
تغییر اندازه فونتآآ
تغییر اندازه فونتآآ
سایت رسمی حسن فروزان فردسایت رسمی حسن فروزان فرد
جستجو
  • خانه
  • معرفی
  • رسانه تصویری
  • مستندات
    • تقدیرنامه ها
    • گواهینامه ها
    • حکم مسئولیت
  • مصاحبه
  • یادداشت
  • گالری تصاویر
    • اتاق بازرگانی ایران
    • اتاق بازرگانی تهران
    • جلسات کمیسیون رقابت و خصوصی سازی
    • صنایع غذایی کامبیز
    • سمینارها و کنفرانس ها
  • مدیریت دانش
  • ارتباط با من
سایت رسمی حسن فروزان فرد > بلاگ > کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران > ضرورت نهادینه کردن مفهوم درستکاری در کسب‌ و کار
کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران

ضرورت نهادینه کردن مفهوم درستکاری در کسب‌ و کار

آخرین به روز رسانی: 10 آذر 1403 10:12 ق.ظ
arezookachooi
به اشتراک بگذارید
4 دقیقه مطالعه
ضرورت نهادینه کردن مفهوم درستکاری در کسب‌ و کار
اشتراک گذاری

در نوزدهمین نشست کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران، نمایندگان بخش خصوصی به بررسی اهمیت و ابعاد مختلف ضرورت نهادینه کردن مفهوم درستکاری تجاری (Business Integrity) پرداختند. این مفهوم که به معنای رعایت اصول اخلاقی، شفافیت و اعتماد در فعالیت‌های تجاری است، محور اصلی این نشست بود و شرکت‌کنندگان بر ضرورت ترویج و نهادینه‌سازی آن تأکید کردند.

فهرست مطالب
چالش‌های درستکاری در فضای کسب‌ وکار ایراننقش اتاق بازرگانی در ترویج درستکاریتجربیات جهانی در نهادینه‌سازی درستکاریخسارات ناشی از فقدان درستکاریگام‌های پیشنهادی برای ترویج درستکاریدر نتیجه‌

چالش‌های درستکاری در فضای کسب‌ وکار ایران

در این نشست، حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی، به دشواری پیاده‌سازی درستکاری تجاری در فضای کسب‌وکار ایران اشاره کرد. وی بیان داشت که در جامعه‌ای با روندهای کوتاه‌مدت و ناپایدار، مفهوم درستکاری کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و تنها عده‌ای از فعالان اقتصادی باید با جدیت از این ارزش حمایت کنند. وی همچنین هشدار داد که نباید مسئولیت اجتماعی جایگزین مفهوم درستکاری شود؛ زیرا این دو موضوع مکمل یکدیگرند، اما هر کدام جایگاه مستقلی دارند.

نقش اتاق بازرگانی در ترویج درستکاری

فروزان‌فرد با اشاره به مزیت دسترسی اتاق بازرگانی به شرکت‌های برجسته، تأکید کرد که این نهاد باید نقش فعالی در انتقال مفهوم درستکاری به جامعه ایفا کند. وی افزود: “منطقی نیست منتظر باشیم تا جامعه خودبه‌خود تغییر کند. باید از جایگاه اتاق بازرگانی برای ترویج این مفهوم استفاده کرد.”

امین صدنژاد، نایب‌رئیس کمیسیون نیز بر اهمیت ایجاد گفتمان مشترک درباره درستکاری و نقش آن در ایجاد اعتماد در روابط تجاری تأکید کرد.

تجربیات جهانی در نهادینه‌سازی درستکاری

محمدرضا عربی، رئیس اسبق مرکز پژوهش‌های سازمان بورس، در این نشست به تجربیات جهانی در زمینه درستکاری اشاره کرد. وی توضیح داد که در کشورهای پیشرفته، کدهای اخلاقی متعددی برای تقویت اعتماد و درستکاری در کسب‌وکار تدوین شده است. عربی پیشنهاد کرد که اتاق بازرگانی تهران می‌تواند با طبقه‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌هایی نظیر تنوع جنسیتی یا رعایت اصول اخلاقی، این گفتمان را تقویت کند.

خسارات ناشی از فقدان درستکاری

در ادامه، سیدمرتضی حاجی‌آقامیری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، به اهمیت رعایت درستکاری در کسب‌وکار اشاره کرد و گفت: “رعایت درستکاری ممکن است در کوتاه‌مدت نتایج ملموسی نداشته باشد، اما عدم رعایت آن خسارات جبران‌ناپذیری به همراه دارد.” وی به تجربه‌ای در دهه ۱۳۸۰ اشاره کرد که به دلیل بدکرداری برخی فعالان اقتصادی، ایران بازار ارزشمند فرش خود را در چین از دست داد.

گام‌های پیشنهادی برای ترویج درستکاری

شرکت‌کنندگان این نشست پیشنهادهای عملی برای ترویج درستکاری ارائه کردند، از جمله:

  • تعریف چارچوب‌های اخلاقی: طراحی کدهای رفتاری برای شرکت‌ها و پایش میزان رعایت آنها.
  • مشوق‌های مادی و معنوی: ایجاد جایزه‌هایی برای تقدیر از شرکت‌های درستکار.
  • گفتمان‌سازی: ترویج مفهوم درستکاری در فضای عمومی و تجاری از طریق رسانه‌ها و برنامه‌های آموزشی.

در نتیجه‌

در نهایت، شرکت‌کنندگان بر این نکته تأکید کردند که نهادینه‌سازی درستکاری در فضای کسب‌وکار، مسیری دشوار اما ضروری برای توسعه پایدار اقتصادی است. اتاق بازرگانی تهران به عنوان نهادی پیشرو، می‌تواند از قدرت چانه‌زنی خود برای گسترش این فرهنگ در میان فعالان بخش خصوصی و حتی حاکمیت استفاده کند. این تلاش‌ها می‌تواند به تقویت اعتماد در اقتصاد و جایگاه بهتر ایران در فضای تجاری بین‌المللی منجر شود.

لینک خبر

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید

سه هدف کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران

تلاش برای ترویج استانداردهای مرتبط با حکمرانی در ‌کسب‌وکارها

دولت چهاردهم زمینه حکمرانی خوب فراهم کند!

در یازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران مطرح شد: توانمندسازی فعالان اقتصادی در به‌کارگیری مکانیزم‌های حاکمیت شرکتی

حسن فروزان‌فرد به عنوان رییس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران انتخاب شد

این مقاله را به اشتراک بگذارید
فیس بوک توییتر واتساپ واتساپ لینکدین تلگرام لینک را کپی کنید چاپ
مقاله قبلی تأمین امنیت غذایی با خودکفایی شدنی نیست چالش‌های انرژی و نوآوری در صنعت غذا به روایت حسن فروزان‌فرد: ناترازی انرژی آثار مخربی در صنعت غذا دارد
مقاله بعدی بی‌توجهی به مفهوم پایداری شرکتی توسط کسب وکارهای ایرانی بی‌توجهی به مفهوم پایداری شرکتی توسط کسب وکارهای ایرانی

شبکه‌های اجتماعی

توییتردنبال کردن
اینستاگرامدنبال کردن
تلگرامدنبال کردن
لینکدیندنبال کردن

آخرین اخبار

حکمرانی در تابستانی سخت، از بحران تا راه‌حل‌های پایدار
حکمرانی در تابستانی سخت، از بحران تا راه‌حل‌های پایدار
20 اردیبهشت 1404
آیین پایانی چهاردهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری 29 اردیبهشت برگزار می‌شود
آیین پایانی چهاردهمین دوره جشنواره ملی بهره وری ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
20 اردیبهشت 1404
بررسی محیط پیرامونی اثرگذار بر کسب و کارهای ایرانی
بررسی محیط پیرامونی اثرگذار بر کسب و کارهای ایرانی، پادکست چاله
13 اردیبهشت 1404
بازدید از غرفه شرکت کدبانو / نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵/ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴
بازدید از غرفه شرکت کدبانو / نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵/ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴
13 اردیبهشت 1404
ایران اکسپو 2025 فرصت خوبی برای بازتعریف ظرفیت های سرمایه گذاری در کشور است / ویدئو
ایران اکسپو ۲۰۲۵ فرصت خوبی برای بازتعریف ظرفیت های سرمایه گذاری در کشور است / ویدئو
13 اردیبهشت 1404
رهبران تجاری می گویند که ایران در صورت دستیابی به توافق هسته ای، «پتانسیل قابل توجهی» برای شرکت های خارجی دارد
رهبران تجاری می گویند که ایران در صورت دستیابی به توافق هسته ای، «پتانسیل قابل توجهی» برای شرکت های خارجی دارد
6 اردیبهشت 1404
حسن فروزان‌فرد
X-twitter Telegram Instagram Linkedin
برگه‌ها
  • خانه
  • اخبار
  • یادداشت‌ها
  • گواهینامه‌ها
  • مقالات علمی
  • گالری تصاویر
  • ارتباط با من
اخبار
رهبران تجاری می گویند که ایران در صورت دستیابی به توافق هسته ای، «پتانسیل قابل توجهی» برای شرکت های خارجی دارد
6 اردیبهشت 1404
نشست تخصصی کارآفرینی و مشاوره مدیریت برگزار می‌شود
13 بهمن 1403
رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران به بهانه روز ملی صادرات از مشکلات صادرکنندگان گفت; صادرکنندگان به تشویق نیاز ندارند
20 آبان 1403
Certified Management Consultant
Certified Management Consultant

© ۱۴۰۳ | تمامی حقوق وبسایت محفوظ است. طراحی سایت: افرا استودیو