هشتمین مسابقه ملی بهره‌وری با تقدیر از بنگاهای اقتصادی برگزیده برگزار شد

اشتراک‌گذاری:

نوشته‌های اخیر

پایگاه خبری اتاق ایران – ۳/۱۱/۹۵

هشتمین مسابقه ملی بهره وری ایران دوم بهمن ماه با حضور اعضای هیات رئیسه و اعضای کمیسیون های تخصصی اتاق ایران، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین مدیران بنگاه‌های اقتصادی کشور برگزار شد.

در جشنواره ملی بهره وری که در سالن اجتماعات هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد، بنگاههای اقتصادی برتر کشور که طی یک دوره زمانی حداقل ۵ ساله و حداکثر ۹ ساله بیشترین بهره وری را در مراحل مختلف فعالیت بنگاه خود داشته اند، معرفی شده و به آنها لوح تقدیر ویژه جشنواره ملی بهره وری اعطاء شد.

جشنواره ملی بهره وری با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره­وری و کمک به افزایش توان رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی و قدردانی از بهره­ورترین مدیران ارشد شرکت های ایرانی با حمایت معنوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می شود. در هر دوره این جشنواره سازمان ها در ۵ رویداد شامل مسابقه ملی بهره وری، مسابقه ملی بهینه کاوی، مسابقه ملی تجربه های موفق، مسابقه بهترین محل برای کار، مسابقه برترین توان اجرا و مسابقه ملی مصرف بهینه انرژی با یکدیگر به رقابت می پردازند.

فرشید شکرخدائی دبیر هشتمین جشنواره ملی بهره وری در این باره گفت: کار اندازه گیری شاخص های بهره وری ۵۰۰۰ هزاربنگاه اقتصادی کشور در قالب ۳۸ صنعت با حضور حدود ۶ هزار داور متخصص انجام شده و بنگاههای برتر انتخاب شدند .

وی اضافه کرد: در عصر حاضر دستیابی به رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره‌وری از مهم‌ترین اهداف اقتصادی کشورها به شمار می‌آید. بررسی عملکرد کشورهایی که در چند دهه اخیر از رشد اقتصادی قابل‌توجهی بهره‌مند شده‌اند، بیانگر این واقعیت است که بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی بیشتر این کشورها از طریق بهره‌وری حاصل شده است.

به گفته دبیر جشنواره ملی بهره‌وری، بر این اساس محاسبه رشد شاخص‌های بهره‌وری در صنایع مختلف برای تعیین سهم آن در رشد اقتصادی کشورها در راستای برنامه‌ریزی‌های آینده از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین پیرو این مسئله جشنواره ملی بهره‌وری در ۸سال گذشته سعی کرده رشد شاخص‌های بهره‌وری کل عوامل، بهره‌وری نیروی کار و بهره‌وری سرمایه به نرخ ثابت در صنایع مختلف را محاسبه کند و در اختیار برنامه‌ریزان اقتصادی و پژوهشگران و صاحبان کسب‌وکار قرار دهد، تاکنون نیز اندازه‌گیری شاخص‌های ۵۰۰۰ بنگاه اقتصادی در این جشنواره انجام شده است.

وی افزود: در این دوره نیز همانند دوره‌های قبلی، شاخص های بهره وری بنگاه های اقتصادی در ۳ بخش اصلی شامل بهره وری نیروی کار، سرمایه و بهره‌وری کل عوامل، جانبی شامل بهره وری حاشیه سود و فروش سرانه و ویژه شامل شاخص بهره وری انرژی بررسی شد .

دبیر جشنواره ملی بهره وری گفت: شاخص بهره وری بنگاه های اقتصادی کشور که موفق به حضور در هر یک از مراحل جشنواره شده اند، در قالب ۳۸ گروه صنعتی، تجاری و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته که این تعداد گروه بندی هم ، نسبت به سال گذشته رشد یافته است .

لازم به ذکر است فرآیند اجرایی این جشنواره از یکم خردادماه هر سال، مصادف با روز ملی بهره وری، آغاز و تا یکم خردادماه سال بعد، ادامه می‌یابد که علاوه بر ارایه لوح های تقدیر به برترین ها در هر مسابقه، به بهترین عملکرد در مجموع همه رویدادها، تندیس ملی بهره وری نیز اعطا می شود.

اسامی شرکت های برگزیرده از این لینک در دسترس است.

تشکیل آکادمی ملی توسعه بهره وری

حسن فروزان فرد، دبیر کمیته علمی جشنواره ملی بهره وری در این مراسم گفت با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد ایران، من همه فعالان اقتصادی و همه افرادی را که نگران اقتصاد ایران هستند به چالش بهره وری دعوت می کنم. او با بیان این مطلب که باید مشخص شود برنامه هایی که سازمان های مختلف ارائه می دهند کدام یک توسعه بهره وری را به دنبال دارد افزود، میزان رشد حاصل از بهره وری باید در بودجه لحاظ شود و مورد توجه و کنترل سالیانه قرار بگیرد.

وی در ادامه روابط و همکاری با سازمان ملی بهره وری با جشنواره ملی بهره وری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت روش های محاسبه ای که جدیدا سازمان ملی بهره وری منتشر کرده کاملا منطبق بر آن چیزی هست که ما در جشنواره ملی بهره وری به آن رسیده بودیم و خوشبختانه هماهنگی در این زمینه وجود دارد.

وی در ادامه پیشنهاد راه اندازی آکادمی ملی توسعه بهره وری را با هدف بهره گیری صحیح از اندازه گیری ها و تجزیه و تحلیل ها در جهت کمک به رشد اقتصادی سازمان ها و توانمد سازی اعضا در جهت ارائه پیشنهادها و همینطور اشاعه فرهنگ مدیریت و بهره وری در کشور داد.

فروزان فرد اظهار داشت : ارتقاء اعتبار و حیثیت اعضای آکادمی از طریق ساماندهی و ایجاد روابط مناسب بین اعضا و مشارکت گروهی در تهیه و تنظیم پیش نویس قوانین مرتبط با مدیریت بهره وری در جهت حفظ منافع ملی و انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی بخشی از وظایف آکادمی ملی مدیریت بهره وری قرار گرفته است.

فراهم آوردن بستر مناسب برای مشارکت مدیران بهره ور، فعالان اقتصادی، اساتید دانشگاهی ،دولت و رسانه در ارایه راه حل های نوآورانه برای عملکرد بهره وری و همچنین ارائه راه کارهای مناسب برای کمک به سازمان ها در جهت بهبود بهره وری و تلاش در جهت رشد و توسعه و توسعه ساماندهی مسئولیت بهره وری به عنوان موتور محرک اقتصادی در سازمان ها از ماموریت آکادمی ملی مدیریت بهره وری می باشد.

فروزان فرد ادامه داد روز ملی بهره ورری که در پیش است را تنها یک آیین و بزرگداشت تلقی نکنیم، بلکه باید آن را به چالشی تبدیل کنیم که همه اقتصاد ایران درگیر آن شوند.

وی در خاتمه از همه صاحبنظران و اساتید که می¬توانند داوری جشنواره و همچنین کمیته علمی را بهبود بخشند و راهکارهایی در این زمینه دارند، دعوت کرد آمادگی خود را برای حضور در این کمیته اعلام کنند چرا که کمیته راهبری جشنواره پذیرای آنها خواهد بود.

افزایش بهره وری، تنها راه نجات اقتصاد کشور

محمدعلی محمدی رئیس کمیته راهبردی جشنواره ملی بهره وری در سخنرانی افتتاحیه این مراسم گفت: تنها راه نجات اقتصاد کشور توجه به بهره وری و استفاده بهینه از منابع موجود برای برطرف کردن چالش های اقتصادی است.

محمد علی محمدی رئیس کمیته راهبردی جشنواره ملی بهره وری در افتتاحیه مراسم هشتمین مسابقه ملی بهره وری و تقدیر از بنگاه های اقتصادی برگزیده با اشاره به چالش های گوناگون موجود در اقتصاد کشور تنها راه برون رفت از بحران کنونی در اقتصاد را توجه به افزایش بهره وری و تلاش بنگاههای اقتصادی برای بهبود فضای کسب و کار دانست.

محمدی چالش های اقتصادی کشور را به ۶ دسته مهم تقسیم کرد و گفت: با توجه به اینکه ما در دوره انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم شاهد رشد های نمایی در اقتصاد کشور های جهان هستیم و در نتیجه این موضوع شکاف میان کشور ها را افزایش داده است.

وی در ادامه افزود: درحال حاضر ۷۰۰ میلیون نفر در جهان زیر خط فقر زندگی می کنند و همچنین یک و نیم میلیارد از انسان های این کره خاکی نیز در مرز خط فقر روزگار می گذرانند. این در حالی است که فاصله اغنیا و فقرای جهان هر لحظه در حال افزایش بوده و این موضوع تحت تاثیر سرعت حرکت کاروان علم و فناوری در جهان است.

رئیس کمیته راهبری جشنواره ملی بهره وری در ادامه چالش های مهم اقتصاد کشور را اشتغال، تامین مواد اولیه، توسعه منابع انسانی، امنیت، سرمایه های راکد و جهانی شدن دانست و گفت: در موضوع اشتغال بسیار بد عمل کرده ایم و در یک دهه اخیر تنها یک میلیون شغل در کشور ما ایجاد شده است؛ در حالی که نیازمند ۵ تا ۶ میلیون شغل در این سال ها بودیم. در نتیجه این سهل انگاری ها، میزان مشارکت در جامعه ما به ۳۸ درصد کاهش یافته است.

محمدی در ادامه با اشاره به بحران های آب و امنیت در منطقه پر تلاطم کشور ایران گفت: به هر روی از نظر محیط زندگی در یک شرایط بحرانی زندگی می کنیم و اگر برای مسئله آب در سال های آینده فکری اندیشیده نشود این موضوع به بحرانی جدی برای کشور ما تبدیل خواهد شد.

رئیس کمیته راهبری جشنواره ملی بهره وری در ادامه سخنان خود به موضوع توسعه منابع انسانی و لزوم افزایش بهره وری در بخش آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: در میان سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ میلادی کشور عربستان ۴۰ میلیارد دلار از درآمد انرژی های خود را فروخت تا ۱ میلیارد دلار به سرمایه انسانی خود اضافه کند و این موضوع درجه اهمیت آموزش را در دنیای امروز نشان می دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان سخنان خود به لزوم توجه به تولید و بنگاههای اقتصادی در رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: بنگاههای اقتصادی لوکوموتیو حرکت جامعه به سمت جلو هستند و اگر امروز در برخی موارد به خود می بالیم به دلیل تلاش های این بنگاه‌های تلاشگر است. بی تردید اقتصاد مرکانتیلیستی و مبتنی بر پول نمی تواند برای ما ثروت ایجاد کند و جامعه را به رشد و توسعه سوق دهد.

رئیس کمیته راهبری جشنواره ملی بهره وری در پایان سخنان خود بر لزوم افزایش بهره وری در تمام ساختار های اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی اقتصاد ما نا گزیر خواهیم بود از طریق افزایش بهره وری پایداری در کسب و کار و پایداری در سود آوری را ایجاد کنیم.

 

گزارش تصویری

مشابه این پست
Related

آیین پایانی سیزدهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد

مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری با همکاری...

دوازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران: از گزارشگران فساد حمایت نمی‌شود

در دوازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران،...