دبیر کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری: تشکیل آکادمی ملی توسعه بهره‌وری

اشتراک‌گذاری:

نوشته‌های اخیر

خبرگزاری آنا – ۳/۱۱/۹۵

دبیر کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری در مراسم جشنواره ملی بهره وری گفت: با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد ایران، همه فعالان اقتصادی و همه افرادی را که نگران اقتصاد ایران هستند به چالش بهره وری دعوت می کنیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، حسن فروزان فرد با بیان این مطلب که باید مشخص شود برنامه هایی که سازمان های مختلف ارائه می دهند کدام یک توسعه بهره وری را به دنبال دارد افزود، افزود: باید میزان رشد حاصل از بهره وری باید در بودجه لحاظ شود و مورد توجه و کنترل سالیانه قرار بگیرد.
جشنواره ملی بهره وری با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره­ وری و کمک به افزایش توان رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی و قدردانی از بهره­ ورترین مدیران ارشد شرکت های ایرانی با حمایت معنوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می گردد. در هر دوره این جشنواره سازمان ها در ۵ رویداد شامل مسابقه ملی بهره وری، مسابقه ملی بهینه کاوی، مسابقه ملی تجربه های موفق، مسابقه بهترین محل برای کار ، مسابقه برترین توان اجرا و مسابقه ملی مصرف بهینه انرژی با یکدیگر به رقابت می پردازند.
در این جشنواره که در سالن اجتماعات هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد، بنگاه‌های اقتصادی برتر کشور که در طی یک دوره زمانی حداقل ۵ ساله و حداکثر ۹ ساله بیشترین بهره وری را در مراحل مختلف فعالیت بنگاه خود داشته اند، معرفی شده و به آنها لوح تقدیر ویژه جشنواره ملی بهره وری اعطاء شد.
فرشید شکرخدائی دبیر هشتمین جشنواره ملی بهره وری نیز در این باره گفت: کار اندازه گیری شاخص های بهره وری ۵۰۰۰ بنگاه اقتصادی کشور در قالب ۳۸ صنعت با حضور حدود ۶ هزار داور متخصص انجام شده و بنگاههای برتر انتخاب شدند.
وی اضافه کرد: در عصر حاضر دستیابی به رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره‌وری از مهم‌ترین اهداف اقتصادی کشورها به شمار می‌آید. بررسی عملکرد کشورهایی که در چند دهه اخیر از رشد اقتصادی قابل‌توجهی بهره‌مند شده‌اند، بیانگر این واقعیت است که بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی بیشتر این کشورها از طریق بهره‌وری حاصل شده است. به گفته دبیر جشنواره ملی بهره‌وری، بر این اساس محاسبه رشد شاخص‌های بهره‌وری در صنایع مختلف برای تعیین سهم آن در رشد اقتصادی کشورها در راستای برنامه‌ریزی‌های آینده از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین پیرو این مسئله جشنواره ملی بهره‌وری در ۸ سال گذشته سعی کرده رشد شاخص‌های بهره‌وری کل عوامل، بهره‌وری نیروی کار و بهره‌وری سرمایه به نرخ ثابت (تورم‌زدایی شده نسبت به سال ۸۳) در صنایع مختلف را محاسبه کند و در اختیار برنامه‌ریزان اقتصادی و پژوهشگران و صاحبان کسب‌وکار قرار دهد، تاکنون نیز اندازه‌گیری شاخص‌های ۵۰۰۰ بنگاه اقتصادی در این جشنواره انجام شده است.
گفتنی است، جشنواره ملی بهره وری دارای دو مرحله است که هر ساله مرحله اول آن در اوایل دی ماه و مرحله دوم آن در خردادماه سال بعد برگزار می شود. که امسال با توجه به درگذشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ،مراسم فوق در تاریخ ۲۱ دی لغو و در تاریخ ۲ بهمن برگزار شد.
در این دوره نیز همانند دوره‌های قبلی ، شاخص های بهره وری بنگاه های اقتصادی در ۳ بخش ، بخش اصلی (شامل بهره وری نیروی کار، سرمایه و بهره‌وری کل عوامل)بخش جانبی ( شامل بهره وری حاشیه سود و فروش سرانه) و بخش ویژه (شامل شاخص بهره وری انرژی) بررسی شده است .
دبیر جشنواره ملی بهره وری گفت: شاخص بهره وری بنگاه های اقتصادی کشور که موفق به حضور در هر یک از مراحل جشنواره شده اند ، در قالب ۳۸گروه صنعتی ، تجاری و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته که این تعداد گروه بندی هم ، نسبت به سال گذشته رشد یافته است .
لازم به ذکر است فرآیند اجرایی این جشنواره از یکم خردادماه هر سال (مصادف با روز ملی بهره وری) آغاز و تا یکم خردادماه سال بعد، ادامه می‌یابد که علاوه بر ارایه لوح های تقدیر به برترین ها در هر مسابقه، به بهترین عملکرد در مجموع همه رویدادها، تندیس ملی بهره وری نیز اعطا می شود.
تشکیل آکادمی ملی توسعه بهره وری
همچنین حسن فروزان فرد، دبیر کمیته علمی جشنواره ملی بهره وری در این مراسم گفت با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد ایران، من همه فعالان اقتصادی و همه افرادی را که نگران اقتصاد ایران هستند به چالش بهره وری دعوت می کنم. او با بیان این مطلب که باید مشخص شود برنامه هایی که سازمان های مختلف ارائه می دهند کدام یک توسعه بهره وری را به دنبال دارد افزود، میزان رشد حاصل از بهره وری باید در بودجه لحاظ شود و مورد توجه و کنترل سالیانه قرار بگیرد.
وی در ادامه روابط و همکاری با سازمان ملی بهره وری با جشنواره ملی بهره وری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت روش های محاسبه ای که جدیدا سازمان ملی بهره وری منتشر کرده کاملا منطبق بر آن چیزی هست که ما در جشنواره ملی بهره وری به آن رسیده بودیم و خوشبختانه هماهنگی در این زمینه وجود دارد.
فروزان فرد در ادامه پیشنهاد راه اندازی آکادمی ملی توسعه بهره وری را با هدف بهره گیری صحیح از اندازه گیری ها و تجزیه و تحلیل ها در جهت کمک به رشد اقتصادی سازمان ها و توانمد سازی اعضا در جهت ارائه پیشنهادها و همینطور اشاعه فرهنگ مدیریت و بهره وری در کشور داد.
وی افزود : ارتقاء اعتبار و حیثیت اعضای آکادمی از طریق ساماندهی و ایجاد روابط مناسب بین اعضا و مشارکت گروهی در تهیه و تنظیم پیش نویس قوانین مرتبط با مدیریت بهره وری در جهت حفظ منافع ملی و انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی بخشی از وظایف آکادمی ملی مدیریت بهره وری قرار گرفته است.
فراهم آوردن بستر مناسب برای مشارکت مدیران بهره ور، فعالان اقتصادی، اساتید دانشگاهی ،دولت و رسانه در ارایه راه حل های نوآورانه برای عملکرد بهره وری و همچنین ارائه راه کارهای مناسب برای کمک به سازمان ها در جهت بهبود بهره وری و تلاش در جهت رشد و توسعه و توسعه ساماندهی مسئولیت بهره وری به عنوان موتور محرک اقتصادی در سازمان ها از ماموریت آکادمی ملی مدیریت بهره وری است.
فروزان فرد ادامه داد: روز ملی بهره ورری که در پیش است را تنها یک آیین و بزرگداشت تلقی نکنیم، بلکه باید آن را به چالشی تبدیل کنیم که همه اقتصاد ایران درگیر آن شوند.
وی در خاتمه از همه صاحبنظران و اساتید که می­ توانند داوری جشنواره و همچنین کمیته علمی را بهبود بخشند و راهکارهایی در این زمینه دارند، دعوت کرد آمادگی خود را برای حضور در این کمیته اعلام کنند چرا که کمیته راهبری جشنواره پذیرای آنها خواهد بود.

مشابه این پست
Related

آیین پایانی سیزدهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد

مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری با همکاری...

دوازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران: از گزارشگران فساد حمایت نمی‌شود

در دوازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران،...