پیوند دو نهاد بخش‌خصوصی و دولتی برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان : دفتر اتاق تهران در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی افتتاح شد

اشتراک‌گذاری:

نوشته‌های اخیر

مراسم افتتاح دفتر اتاق تهران در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی، روز گذشته با حضور مدیران این دو نهاد خصوصی و دولتی برگزار شد. بخشی از وظیفه و ماموریت صندوق نوآوری و شکوفایی که در حدود چهار سال پیش تاسیس شد، تامین و ارائه خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی است و حال با استقرار دفتر اتاق تهران در محل این صندوق، انتظار می‌رود پیوند شرکت‌های دانش‌بنیان با این نهاد مستقل مالی که به صورت مستقیم زیرنظر ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کند، پررنگ‌تر شود.

این در حالی است که به گفته دبیرکل اتاق تهران، رویکرد این نهاد بخش‌خصوصی در دوره هشتم هیات نمایندگان، حرکت به سمت ایجاد اتاق بازرگانی پست مدرن و به تعبیر دیگر، ورود به عرصه اتاق‌های نسل سوم است و در چنین رویکردی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و برنامه‌ریزی برای تقویت و توسعه این بنگاه‌ها جزو اولویت‌های کاری اتاق تهران است.

تلاش برای ورود به عصر اتاق‌های پست مدرن
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، بهمن عشقی در مراسم افتتاح و بازگشایی دفتر اتاق تهران در محل ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی، با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور به ثبت رسیده و مشغول به فعالیت هستند، افزود: امروزه برای شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توان مرز و ملیت خاصی قائل شد و عصر پیش‌رو، دنیای حضور و قدرت‌نمایی این شرکت‌ها خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه نهادهای دولتی و بخش‌خصوصی در ایران باید حمایت و توجه به شرکت‌های فناورانه و دانش‌بنیان را گسترش دهند، گفت: اتاق تهران این آمادگی را دارد که شرایط صدور کارت عضویت و کارت بازرگانی برای شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل کند.
عشقی با اشاره به استقرار میز اتاق تهران در ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی، افزود: مدیران و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با مراجعه به دفتر اتاق تهران در این ساختمان، از خدمات مشاوره‌ای و جاری این اتاق برای دریافت کارت عضویت و بازرگانی و نیز صدور گواهی مبدا بهره‌مند شوند.

ارائه انواع خدمات مالی به شرکت‌های دانش بنیان
مدیرعامل و رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این مراسم، با اشاره به اینکه این صندوق در سال ۱۳۸۹ تشکیل شد اما شروع به فعالیت آن به سال ۱۳۹۱ بازمی‌گردد، گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی زیرنظر نهاد ریاست‎‌جمهوری فعالیت می‌کند و تمامی هیات مدیره هفت نفره این صندوق نیز از سوی رییس‌جمهور حکم می‌گیرند.
بهزاد سلطانی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۲۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور مجوز فعالیت دارند، افزود: از این تعداد، بیش از ۳۱۰۰ طرح برای دریافت تسهیلات به صندوق نوآوری و شکوفایی وارد و از این میزان، ۱۶۹۶ طرح مصوب شده است.
به گفته وی، با توجه به اینکه مدت زمان اجرای این طرح ها ۲ تا ۳ سال است، نتایج واقعی آن طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ مشاهده خواهد شد.
سلطانی همچنین افزود: خدمات این صندوق به طور کلی در بخش‌های تسهیلات، توسعه بازار و ابزارهای پرداخت، توانمندسازی و خدمات دفاتر کاری است که در بخش تسهیلات نیز، ۷ نوع خدمت تسهیلاتی شامل، قرض‌الحسنه، سرمایه در گردش، تولید صنعتی، لیزینگ، ضمانت‌نامه، قبل از تولید صنعتی، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تجاری‌سازی به متقاضیان دارای طرح مصوب اعطا می‌شود.
به گفته مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی، سرمایه اولیه این صندوق به میزان ۱۴۳۳ میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شده است. وی با بیان اینکه نرخ بهره تسهیلات این صندوق به طرح‌های مصوب، ۱۱ درصد و در بخش لیزینگ ۹ درصد است، افزود: تعامل و رابطه شرکت‌های بزرگ با بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور، کمرنگ است و ما در این صندوق به دنبال آن هستیم که این ارتباط را تقویت کنیم.

ایجاد پنجره واحد در صندوق نوآوری و شکوفایی
عضو هیات مدیره صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با اشاره به تعامل و همکاری اتاق بازرگانی تهران و این صندوق، گفت: این همکاری می‌تواند در توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان نقش بسزایی داشته باشد.
حمیدرضا شاهوردی، افزود: بسیاری از شرکت‌‌های دانش‌بنیان را بنگاه‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌‌دهند که عبور از پیچ و خم‌های فضای کسب‌و‌کار یکی از چالش‌های جدی این شرکت‌ها است. وی با اشاره به ایجاد پنجره واحد در صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: با ایجاد این پنجره واحد، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در فضای محدود ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی، کلیه امور مربوط به شروع کسب‌و‌کار خود را انجام دهند.
رییس مجمع تشکل‌های دانش بنیان نیز گشایش دفتر اتاق تهران در صندوق نوآوری و شکوفایی را به فال نیک گرفت و افزود: یکی از الزامات توسعه شرکت‌های دانش بنیان، پیوند آنها به صاحبان صنایع بزرگ و بنگاه‌های دارای تجربه است. کلاهی تصریح کرد: ارتباط شرکت‌های نوپا با بنگاه‌های صنعتی بزرگ از طریق همکاری اتاق تهران و صندوق نوآوری و شکوفایی امکان‌پذیر است.

مشابه این پست
Related

آیین پایانی سیزدهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد

مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری با همکاری...

دوازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران: از گزارشگران فساد حمایت نمی‌شود

در دوازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران،...