آیا اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز نزدیک است؟

اشتراک‌گذاری:

نوشته‌های اخیر

نمایندگان بخش خصوصی در نشست نوزدهم کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی تهران در حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی به بیان مشکلات این حوزه از جمله ارز ۴۲۰۰ تومانی، سامانه بازارگاه، محدودیت‌های صادراتی و … پرداختند و در مقابل امید گیلان‌پور نیز وعده داد با مشورت بخش خصوصی به مسایل عنوان شده بپردازد.

اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با دعوت از معاون توسعه صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی، با وی پیرامون مهم‌ترین چالش‌های واحدهای تولیدی و بازرگانی حوزه کشاورزی و راهکارهایی برای کاهش تنش‌های تحمیلی بر این بخش به گفت‌و‌گو نشستند.

امید گیلان‌پور معاون توسعه صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی، که به تازگی با حکم وزیر، نماینده این وزارتخانه در هیات نمایندگان اتاق تهران شده‌است، در این نشست، رؤس برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود در معاونت وزارت جهاد کشاورزی را با فعالان بخش ‌خصوصی در میان گذاشت و بر این نکته تاکید کرد که امضای طلایی را برای همیشه در این وزارتخانه حذف خواهد کرد.

وی با بیان اینکه به خوبی می‌داند که در شرایط سخت تحریم و کرونا، مسئولیت این معاونت را در وزارت جهاد کشاورزی پذیرفته است، تاکید کرد که اولویتش بر این است که با همکاری تشکل‌های بخش‌ خصوصی در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی، از سخت‌تر شدن محیط کسب‌و‌کار برای بنگاه‌های این بخش جلوگیری کند.

گیلان‌پور همچنین این اطمینان را به نمایندگان بخش ‌خصوصی در این نشست داد که امور مربوط به بنگاه‌های حوزه کشاورزی را در وزارتخانه، بدون آنکه نیازی به مراجعه حضوری و مستمر صاحبان کسب‌و‌کار به دفترش باشد، پیگیری کند و آن‌طور که گفت، انجام شدن کارها را با تماس تلفنی به اطلاع صاحبان واحدهای تولیدی و بازرگانی برساند.

معاون توسعه صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه شرایط سخت کنونی در اقتصاد کشور، با همکاری و کمک بخش‌ خصوصی تسهیل می‌شود، تصریح کرد که چنین شرایطی که کشور در آن به سر می‌برد، وزارت جهاد کشاورزی و فعالان بخش‌خصوصی باید به تمامی حلقه‌های زنجیره در بخش کشاورزی و صنایع غذایی توجه داشته باشند و تلاش باید کرد تا تمامی حلقه‌های این زنجیره در کنار هم نگه‌داشته شوند.

گیلان‌پور در عین حال، بر شفافیت در امور مربوط به حوزه کسب‌و‌کار و نیز اتخاذ تصمیمات با مشارکت تشکل‌های بخش‌خصوصی در این وزراتخانه، تاکید کرد.

تاکید دوباره بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

در ادامه این نشست، فعالان اقتصادی و اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

ابتدا احمدرضا فرشچیان رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، با اشاره به اینکه در حدود ۱۱ هزار واحد صنایع تبدیلی در کشور به ثبت رسیده که این بخش در صنعت کشور سهم ۱۳ درصدی و ۵.۵ درصد در اشتغال دارد، گفت: اتاق بازرگانی و تشکل‌ها طی بیانیه‌های متعدد، خواستار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شده‌اند اما پاسخ روشنی از سوی دولت دریافت نکرده‌اند.

وی همچنین از معاون توسعه صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی خواست تا به این تقاضای همیشگی فعالان اقتصادی جامه عمل بپوشاند که نماینده‌ای از بخش خصوصی در جلسات تصمیم‌گیری این وزارتخانه حضور مستمر داشته باشد تا دیدگاه‌ها و نظرات و راهکارهای بخش خصوصی را به طور مستقیم به اطلاع تصمیم‌گیران در این وزارتخانه برساند.

کامیار منتصر، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام، با بیان اینکه نیاز سالانه کشور در بخش دام و طیور به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون یورو دارو و واکسن و مواد اولیه در این بخش است، گفت: طی آذر تا اسفند ماه سال گذشته که اقلام این بخش در گروه کالایی یک قرار داشت، هیچ ارزی از سوی بانک مرکزی برای دارو و مواد افزودنی دام و طیور تخصیص نیافت و از ابتدای امسال نیز که این مواد به گروه دو کالایی وارد شد و ارز نیمایی باید به این بخش تخصیص یابد، سازو کارها هنوز مشخص نیست بنابراین برای جلوگیری از آسیب‌های آتی به بخش تولید، باید هر چه سریع‌تر تکلیف ارز داروهای دام مشخص شود.

هم‌چنین سیامک شهریاری، عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خشکبار، نیز با انتقاد از آنچه که وی، سیاست دوگانه در مواجهه با ارز صادراتی از سوی دولت عنوان کرد، خواستار اتخاذ تدابیر یکپارچه برای حل مشکلات ارزی واحدهای کسب‌و‌کار در کشور شد.

ابوالحسن خلیلی از اعضای اتاق بازرگانی نیز با انتقاد از ساز و کار سامانه بازارگاه، آن را غیرشفاف و ناکارآمد برای بخش خصوصی و فعالیت بنگاه‌های حوزه کشاورزی و صنایع غذایی دانست. وی همچنین، تعیین تکلیف در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی را ضروری دانست و یادآور شد که در چنین شرایطی، نه مرغ‌دار راضی است و نه واحدها و کارخانه‌های روغن.

محمدعلی رضایی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی و فرآورده‌های غذایی، نیز به کاهش صادرات گیاهان دارویی از کشور و آنچه که وی از آن به عنوان سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی‌های برخی سازمان‌ها از جمله سازمان جنگل‌ها،مراتع و آبخیزداری یاد کرد، اشاره کرد و تصریح کرد که تصمیمات و اقدامات این سازمان، تاثیر منفی بر روند صادرات گیاهان دارویی گذاشته است.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی ایران، نیز به کارکرد بالفعل مناطق ویژه اقتصادی و آزاد کشور در توسعه و تسهیل صادرات اشاره کرد و یادآور شد که در شرایط کنونی که تحریم‌ها مانع بزرگی بر سر راه صادرات کشور است، صادرات و واردات مورد نیاز کشور را از این مناطق به خوبی انجام داد.

بازنگری در روش‌های تخصیص ارز

پس از طرح مسائل و دیدگاه‌های فعالان اقتصادی، معاون توسعه صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: اعتقاد بارز من، باید کمترین مداخله در بازار صورت گیرد و همواره نیز سعی کرده‌ام به این سیاست، پایبند باشم اما شرایط امروز کشور، خاص و ویژه است به طوری که پایداری سیاست‌ها را دچار مشکل کرده است.

گیلان‌پور در ادامه، یکی از اولویت‌های ویژه خود در معاونت وزارت جهاد کشاورزی را دریافت حداقل تخصیص‌ها برای ارز نهاده‌ها از بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: باید نیازهای ارزی را کاهش دهیم که یکی از روش‌ها، می‌تواند بازنگری در اولویت نهاده‌ها باشد.

وی سپس از تدوین برنامه‌ها و اولویت‌های مربوط به یکسان‌سازی نرخ ارز در وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: آثار و تبعات یکسان‌سازی نرخ ارز در وزارتخانه دیده شده و در حال حاضر نیز مطالعات صورت گرفته ما آماده است و می‌دانیم که کدام نهاده‌ها را ابتدا باید از سبد ارز دولتی خارج کرد.

گیلان‌پور سپس با بیان اینکه یکی از روش‌های تامین ارز در شرایط کنونی کشور، استفاده از ارز حاصل از صادرات بخش کشاورزی برای تامین و تهیه نهاده‌ها است، افزود: در این رابطه برنامه‌های ما مشخص و مدون است و با بانک مرکزی نیز وارد مذاکره شده‌ایم.

معاون توسعه صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه افزود: اخیرا در نشست شورای عالی صادرات، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که ۱۵ هزار واحد بخش خصوصی ارز حاصل از صادرات مربوط به سال ۹۷ را هنوز بازنگردانده‌اند و این در حالی است که ۲۲۲ واحد شیلاتی نیز ارز به کشور برگشت نداده‌اند.

گیلان‌پور سپس در واکنش به انتقاد فعالان اقتصادی از عملکرد سامانه بازارگاه، گفت: سامانه‌هایی از این دست باید به شفاف‌سازی‌ها کمک کند اما باید اعلام کنم که بازارگاه این ویژگی را هنوز پیدا نکرده و برخی از روش‌های تجارت هنوز روی این سامانه ناشناخته است در حالی که برخی ابزارها از جمله نسیه‌خری و پیش‌فروشی محصولات که سابقه دیرینه در فعالیت‌های اقتصادی در کشور و میان فعالان این عرصه دارد، می‌تواند روی این سامانه به کار گرفته شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی سپس افزود: سامانه بازارگاه باید هوشمند باشد که در حال حاضر این‌گونه نیست از این رو، اصلاح و بازنگری در کارکرد این سامانه در دستورکار قرار گرفته و طی هفته‌های آتی تغییرات محسوسی در این سامانه رخ خواهد داد.

وی در پایان این نشست از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی خواست تا نظرات مشورتی خود در ارتباط با تصمیم‌سازی‌ها را با این معاونت در وزارت جهاد کشاورزی در میان گذاشته و اطلاعات مستند خود را در اختیار این بخش قرار دهند.

مشابه این پست
Related

آیین پایانی سیزدهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد

مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره ملی بهره‌وری با همکاری...

دوازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران: از گزارشگران فساد حمایت نمی‌شود

در دوازدهمین جلسه کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران،...