تهدید بیشتر منابع آبی کشور با سنددار شدن اراضی کشاورزی 

اشتراک‌گذاری:

نوشته‌های اخیر

آن چه بر صنعت کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۰ گذشت 

تهدید بیشتر منابع آبی کشور با سنددار شدن اراضی کشاورزی 

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مطرح کرد: 

 کشاورزی و غذا از صنایع ارزآور برای کشور است؛ به گونه ای که از ابتدای سال ۱۴۰۰  تا پایان آذرماه، سه میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار ارز را وارد چرخه اقتصادی کشورکرده  است. حال با وجود اهمیت فوق العاده این صنعت برای تأمین امنیت غذایی کشور و  ارزآوری آن، لازم است که دولت سیاست های منطقی و کارشناسی شده ای در قبال این صنعت در پیش بگیرد.  

نگاشته برای بررسی سیاست ها و تصمیمات دولت در قبال صنعت کشاورزی با حسن فروزانفرد، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران به گفت وگو پرداخته است.  

فروزانفرد، بلاتکلیفی در حوزه تأمین و توزیع نهاده ها، قیمت نامناسب ارز ترجیحی و بروز نابسامانی در تعیین قیمت ها را از چالش های مهم صنعت کشاورزی در یک سال اخیر میداند که امکان هرگونه برنامه ریزی بلندمدت را از فعالان این عرصه سلب کرده است.  

ایده خطرناک دولت سیزدهم برای صنعت کشاورزی 

این عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران، صدور اسناد برای زمین های  کشاورزی را ایده خطرناک از سوی دولت جدید دانست و افزود: سیاست صدور سند برای اراضی با هدف ساماندهی وضعیت کشاورزی، پیامدهای نامناسبی به دنبال خواهد داشت و ادامه این روش، به کوچکتر شدن اندازه و غیر بهره‌ور شدن زمین و استفاده نامناسب از نهاده‌های تولید به ویژه آب دامن خواهد زد.  

از سوی دیگر، اجرای این سیاست چه بسا آینده کشاورزی ایران را با آسیب‌های معیشتی بیشتری همراه سازد و امکان موفقیت و پیشرفت اساسی را از کشاورزی سلب خواهد کرد.  

وی با اشاره به وضعیت نامناسب صنعت کشاورزی ایران در شرایط فعلی اظهار کرد: در  صورت فراهم سازی شرایط صدور اسناد برای زمین های کشاورزی باید شاهد وخامت بیشتر حال کشاورزی کشورمان باشیم؛ در صورتی که با مفهوم دادن به اسناد اراضی میتوان موقعیت را برای یکپارچگی و تجمیع بهتر فراهم کرد. 

خودنمایی وضعیت سموم در رویارویی با کشورهای خارجی  

فروزانفرد با بیان این که باقی ماندن سموم و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی، از  دیگر چالش های بحث برانگیز صنعت است، گفت: شوربختانه این موضوع با وجود اهمیت و تأثیر آن بر سلامت شهروندان کشور و نسل های بعدی، تنها در تعامل با کشورهای خارجی خودنمایی کرد. از سوی دیگر، این نگرانی را ایجاد کرد که مسئولان بخش کشاورزی فاقد کنترل و نظارت در حوزه استفاده از سموم و آفت کش ها و آموزش به کشاورزان هستند.  

لذا مسئولان مربوط می بایست ظرفیت های لازم را برای استفاده از آخرین فناوری های تولید آفتکش و مصرف مناسب و به اندازه آن فراهم سازند. همچنین ضروری است علاوه بر ایجاد زیرساخت های لازم برای آموزش به کشاورزان، امکان واردات آفت کش های به روز و با آسیب رسانی کمتر تسهیل یابد.  

فروزانفرد در بخش دیگر گفت وگو با انتقاد از نبود هماهنگی میان مسئولان برای اجرای کشاورزی شناسنامه دار گفت: موضوع کشاورزی شناسنامه دار سالهاست که در کشور مطرح شده اما به دلیل نبود پیگیری های لازم، تاکنون محقق نشده است.  

همچنین کشاورزی فراسرزمینی از دیگر موضوعات با ارزش و مهم است که سال ۱۴۰۰از  آن غفلت شده است.  

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با تأکید بر وضعیت بغرنج آب در ایران به ویژه در سال آینده گفت: متأسفانه ایران، هر ساله منابع آبی بیشتری را از دست می دهد و این در حالی است که دسترسی به منابع باثبات و محکم آبی در کشور وجود ندارد و وضعیت بارندگی ها نیز در سال جاری به نگرانی آبی افزوده است.  

از سوی دیگر، استفاده نامعقول از آب های زیر زمینی، شرایط را به گونه ای رقم زده است که در سال های آتی به طور قطع با تنش آبی جدی و مهمی روبه رو خواهیم شد.  

بنابراین دولت باید مدنظر داشته باشد که اصلاح منابع آبی نیازمند مناسب سازی زمین های کشاورزی است و در صورت اجرای صدور اسناد برای اراضی و کوچک شدن زمین های کشاورزی باید شاهد اتلاف بیش از پیش آب در کشور باشیم

مشابه این پست
Related

انتصاب رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق تهران به ریاست کمیته فنی ۳۰۹

حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران...

همراهی با دولت چهاردهم برای عبور از چالش‌های اقتصادی

هفدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، صبح روز...

حضور هیئت اعزامی اتاق تهران در ولینیوس

بیست‌ویکمین کنفرانس مبارزه با فساد در ولینیوس لیتوانی به...