نظر سنجی سایت خبری اتاق تهران از چهار عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره تقسیم سازمان مدیریت و برنامه ریزی : تجزیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور چه تاثیراتی خواهد داشت؟

اشتراک‌گذاری:

نوشته‌های اخیر

به اعتقاد ۴ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران اگر تقسیم سازمان مدیریت و برنامه ریزی به سازمان برنامه و بودجه و اداری و استخدامی باعث پویایی شود و در راستای کوچک سازی دولت باشد، این تحول مثبت و مهم خواهد بود
سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور عصر گذشته و در جلسه شورای عالی اداری کشور که به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد به دو سازمان برنامه و بودجه و اداری و استخدامی تقسیم شد و عملا همه چیز به ۱۷ سال پیش بازگشت که این دو سازمان در یکدیگر ادغام شده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی را تشکیل دادند. البته در میانه این ۱۷ سال در این سازمان تحول مهمی نیز رخ داد و آن انحلال آن در ۱۳۸۶ به دستور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت بود؛ با انحلال سازمان مدیریت معاونتی تحت عنوان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی زیر نظر ریاست جمهوری شکل گرفت اما با روی کار آمدن دولت یازدهم باردیگر سازمان مدیریت و برنامه ریزی احیا شد تا اینکه شب گذشته این سازمان به دو سازمان مستقل اداری و استخدامی و برنامه و بودجه تقسیم شدند. با چهار نفر از اعضا هیات نمایندگان اتاق تهران درباره این تحول مهم گفت و گو کرده ایم:

محمدرضا نجفی منش

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران

به اعقاد من مسئله ای که دولت در ماجرای فیش های حقوقی داشت انگیزه جدایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تقسیم این دو سازمان را شکل داد؛ این اتفاق می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد زیرا در سال های گذشته شاهد بودیم که حجم کار در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بالا بود و حالا با تقسیم شدن این سازمان به دو سازمان اداری و استخدامی و برنامه ریزی و بودجه عملا می توانیم شاهد تحولات خوبی باشیم اما به شرط این که در نهایت این ماجرا به بزرگ شدن دولت منتهی نشود زیرا در سال های دور که این دو سازمان در هم ادغام شدند تنها هدف کوچک سازی و چابک سازی دولت بود. به نظرم دولت در اجرای مصوبه جدید باید دقت بسیاری در این داشته باشد که جدا شدن این دو سازمان به خوبی صورت گیرد، اولا به بدنه کارشناسی این سازمان آسیب وارد نشود و ثانیا به استخدام نیروهای جدید منجر نشود. فکر می کنم با این جداسازی فرصت های جدیدی نیز برای تمرکز هر کدام از این دو سازمان بر نقش و وظیفه یشان به وجود خواهد آمد، مثلا از این پس سازمان برنامه و بودجه می تواند متمرکز تر از گذشته بر بودجه نویسی و برنامه ریزی برای به نتیجه رسیدن پروژه های عمرانی و… در کشور برنامه ریزی کند و با شناسایی فرصت ها و پتانسیل ها جلوی اتلاف منابع در سطح کلان گرفته شود.

محمد لاهوتی

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، رئیس کنفدراسیون صادرات کشور

واقعیت این است که در کشورما آزمون و خطا زیاد صورت می گیرد و اتفاقی که روز گذشته افتاد در واقع بازگشت به ۱۷ سال پیش بود، دو سازمان برنامه و بودجه و اداری استخدامی در دولت اصلاحات با یکدیگر ادغام شده بودند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی را تشکیل دادند که البته در دوره دولت نهم و دهم به صورت کلی این منحل شد ولی با روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد احیا دوباره آن بودیم و شب گذشته بعد از گذشت سه سال دوباره تفکیک آن ها تصویب شد. اما برای اینکه بدانیم چه تاثیراتی این جداسازی خواهد داشت به اعتقاد من باید منتظر باشیم ولی در این بین نکات مهمی وجود دارد نگرانی نسبت به بزرگ تر شدن دولت است، ببینید ادغام سازمان برنامه و بودجه و اداری و استخدامی طبق قانون برنامه توسعه و با هدف کوچک سازی دولت اتفاق افتاد و حالا اگر دولت با تقسیم این دو سازمان به دنبال بالا بردن کیفیت کار خود باشد و تخصصی تر شدن و متمرکز کار کردن این تحول می تواند مثبت باشد ولی اگر حاصل آن افزایش بروکراسی و بزرگ تر شدن دولت باشد گامی رو به عقب است.

به اعتقاد من شرایطی که بعد از ماجرای فیش های حقوقی پیش آمد دولت را به این نتیجه رساند که این دو سازمان را از یکدیگر دوباره تفکیک کند تا از این پس کنترل بیشتری روی عملکرد آن ها که به صورت مستقیم زیر نظر ریاست محترم جمهور هستند و روسای آن ها معاونان رئیس جمهور محسوب می شوند به وجود بیاید؛ واقعیت این است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی سازمانی گسترده بود و حالا این اتفاق در صورت عملکرد و اجرای صحیح می تواند به پویایی بیشتر آن ها منجر شود.

حسن فروزان فرد

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران

اثرات مثبت یا منفی این تحول به اراده حاکمیت و اراده دولت باز می گردد؛ حکومت و دولت که منابع اصلی خود را از فروش نفت تامین می کند و نگاه به اقتصاد نفتی دارد اگر به دنبال تغییر نگاه و روش باشد این تحول و نفکیک صورت گرفته می تواند تاثیرات مثبتی را رقم بزند و در غیر این صورت واقعیت این است که اتفاق مهمی رخ نداده است. در ۶۰ سال گذشته اقتصاد کشور ما نفتی بوده و حاکمیت و دولت در دوره های مختلف به دنبال آن بوده اند که با درآمدهای نفتی اشتغال به وجود بیاورند، کشور را اداره کنند و همه این ها به بزرگ و بزرگ تر شدن دولت منجر شده است ولی حالا اگر تحول صورت گرفته یعنی جدایی سازمان برنامه و بودجه و اداری و استخدامی به کوچک شدن دولت کمک کند و در این راستا باشد تحول مهمی اتفاق افتاده است. واقعیت این است که در دو دهه گذشته باوجود این که دولت های مختلف همیشه شعار کوچک سازی داده اند ولی در عمل خلاف آن تحقق پیدا کرده است؛ حالا در این بین اگر نگاه دولت تدبیر و امید در این تحول جدید زمینه سازی برای تخصصی کردن و کوچک سازی دولت و پر رنگ شدن نفش بخش خصوص باشد می توانیم در آینده شاهد تاثیرات مثبتی باشیم ولی اگر خلاف این اتفاق بیفتد شرایط از وضعیت کنونی هم بدتر خواهد شد.

محمد امیرزاده

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، رئیس کمیسیون فنی و مهندسی اتاق ایران

جدا سازی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تبدیل آن به دوسازمان برنامه و بودجه و ادرای و استخدامی اقدام مثبتی است زیرا در سال های گذشته شاهد بودیم که بدنه این سازمان به شدت بزرگ شده بود و عملا دچار ضعف هایی شده بود ولی حالا می تواند دوباره پویا شود. بیشتر تمرکز سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال های گذشته روی بودجه و بودجه نویسی بود و خیلی سامان داده به شرایط استخدامی و اداری کشور هدفگذاری نشده بود ولی با تفکیک صورت گرفته هرکدام از این سازمان ها از این پس می توانند به وظایف مستقل خود عمل کنند و تخصصی تر باشند.

مشابه این پست
Related

سامانه‌های حاکمیتی از کارکرد واقعی خود فاصله گرفته‌اند

حسن فروزان‌فرد، رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی اتاق بازرگانی تهران،...

سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تولید را ضعیف کرد

اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران با...

بودجه، محور فعالیت‌های اتاق بازرگانی را در سال آینده مشخص می‌کند

روزهای پایانی سال همواره با تلاش برای شروعی دوباره...